Simulaatio-opetuksen kehittäminen hoitotyön koulutuksessa opetusvideon keinoin
Kamberg, Sini-Charlotta (2018)
Kamberg, Sini-Charlotta
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112418029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112418029
Tiivistelmä
Simulaatio-opetus ja simulaatio-oppiminen ovat nousseet viime vuosina hoitotyön opetuksen yhdeksi merkittäväksi pedagogiseksi osa-alueeksi hyvien tutkimustulosten perusteella. Simulaatio-opetus on erinomainen työkalu, kun pyritään mahdollisimman autenttiseen ja potilasturvalliseen oppimiseen. Simulaatiotilanne oppilaitoksen luokkatiloissa tarjoaa hyvän oppimistilanteen, mutta se ei ole toistettavissa täysin samanlaisena sekä lisäksi se vaatii runsaat ajalliset sekä rahalliset resurssit onnistuakseen. Tarvitaankin uudenlainen toistettavissa oleva keino, joka ei kuluta resursseja niin paljon kuin perinteiset opetusmenetelmät. Yksi keino on rakentaa virtuaalinen oppimisalusta kertaukseen sekä simulaatiotilanteiden alustukseen sekä muistin virkistämiseen simulaatiotilanteiden jälkeen. Näistä lähtökohdista nousevaan kysyntään on luotu eSimulaatiokäsikirja opiskelijoille ja sen sisältämät oppimateriaalit, kuten opetusvideot.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli tuottaa Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) Moodle verkko-oppimisalustalle englanninkielinen opetusvideosarja, joka sisältää kolme videota. Opetusvideosarja on tarkoitettu verkko-opetusmateriaaliksi hoitotyön opiskelijoille simulaatio-opetuksen tueksi. Projekti on osa Satakunnan ammattikorkeakoulun simulaatio-opetuksen kehittämishanketta hyvinvointi ja terveys -osaamisalueella. Kehittämisprojektiin liittyvän soveltavan tutkimuksen tavoitteena oli selvittää hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia kehitetystä opetusvideosarjasta ja sen opetus-arvosta sähköisen kyselyn avulla.
Tutkimuksen kohderyhmänä ja tutkimuksen perusjoukkona olivat englanninkieliset sairaanhoitajaopiskelijat (n=27), jotka ovat Parenteral Fluid and Medication Therapy and Blood Transfusion Therapy -opintojaksolla keväällä 2018 Satakunnan ammattikorkeakoulussa. Aineistonkeruumenetelmänä oli strukturoitu kysely, jota täydennettiin kahdella avoimella kysymyksellä. Vastaukset analysoitiin tilastollisesti ja avokysymykset sisällönanalyysillä yksinkertaistetusti luokittelemalla vastausten ollessa niukkoja.
Vaikka aineistokoko jäi pieneksi, johtopäätöksenä voidaan todeta, että selkeä tarve opetusvideoille on olemassa tutkimustulosten mukaan. Opetusvideot ovat merkittävä osa nykypäivän modernia ja esteettömästi saavutettavaa oppimisympäristöä. Hoitotyön opiskelijat olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä projektin tuloksena tuotettuihin opetusvideoihin ja kokivat ne merkitykselliseksi osaksi opetusta ja oppimista.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli tuottaa Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) Moodle verkko-oppimisalustalle englanninkielinen opetusvideosarja, joka sisältää kolme videota. Opetusvideosarja on tarkoitettu verkko-opetusmateriaaliksi hoitotyön opiskelijoille simulaatio-opetuksen tueksi. Projekti on osa Satakunnan ammattikorkeakoulun simulaatio-opetuksen kehittämishanketta hyvinvointi ja terveys -osaamisalueella. Kehittämisprojektiin liittyvän soveltavan tutkimuksen tavoitteena oli selvittää hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia kehitetystä opetusvideosarjasta ja sen opetus-arvosta sähköisen kyselyn avulla.
Tutkimuksen kohderyhmänä ja tutkimuksen perusjoukkona olivat englanninkieliset sairaanhoitajaopiskelijat (n=27), jotka ovat Parenteral Fluid and Medication Therapy and Blood Transfusion Therapy -opintojaksolla keväällä 2018 Satakunnan ammattikorkeakoulussa. Aineistonkeruumenetelmänä oli strukturoitu kysely, jota täydennettiin kahdella avoimella kysymyksellä. Vastaukset analysoitiin tilastollisesti ja avokysymykset sisällönanalyysillä yksinkertaistetusti luokittelemalla vastausten ollessa niukkoja.
Vaikka aineistokoko jäi pieneksi, johtopäätöksenä voidaan todeta, että selkeä tarve opetusvideoille on olemassa tutkimustulosten mukaan. Opetusvideot ovat merkittävä osa nykypäivän modernia ja esteettömästi saavutettavaa oppimisympäristöä. Hoitotyön opiskelijat olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä projektin tuloksena tuotettuihin opetusvideoihin ja kokivat ne merkitykselliseksi osaksi opetusta ja oppimista.