Palkitsemisen nykytila ja kehittäminen Tallink Silja Oy:ssä
Sippo, Saara (2018)
Sippo, Saara
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112318009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112318009
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy palkitsemiseen ja sen kehittämiseen Tallink Silja Oy:ssä. Työn tavoitteena on tutkia Tallink Siljan terminaalissa työskentelevien henkilöiden käsityksiä palkitsemisesta sekä tuottaa kehitysehdotuksia palkitsemiseen. Tutkimuksen kohteena ovat terminaalissa työskentelevät lähtöselvitysvirkailijat ja vuoroesimiehet.
Opinnäytetyön pääkäsitteitä ovat strateginen palkitseminen, palkitsemisen kokonaisuus, työmotivaatio sekä palkitsemisjärjestelmä. Palkitsemisen lähtökohtana on aina yrityksen strategia ja tavoitteet. Palkitsemisen kokonaisuus koostuu aineettomasta ja aineellisesta palkitsemisesta. Aineettoman palkitsemisen keinoja ovat esimerkiksi palaute, työssä kehittyminen ja työn sisältö. Aineellisia palkitsemisen keinoja ovat esimerkiksi palkka, ylennykset ja edut. Palkitsemisella voidaan vaikuttaa henkilöstön työmotivaatioon. Tässä opinnäytetyössä palkitsemisen vaikutusta työmotivaatioon on kuvattu erilaisia motivaatioteorioita hyödyntäen. Tietoperustassa on myös esitetty palkitsemisjärjestelmän pääpiirteet. Palkitsemisjärjestelmä on palkitsemiseen liittyvien toimintojen perusta, ja se koostuu palkitsemisen perusteista sekä palkitsemiseen liittyvistä prosesseista. Palkitsemisjärjestelmän kehittäminen tulisi tapahtua johdon, esimiesten ja henkilöstön välisellä yhteistyöllä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä Länsiterminaalissa. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa Tallink Siljan terminaalityöntekijää. Haastateltavista osa oli vuoroesimiehiä ja osa lähtöselvitysvirkailijoita. Myös työsuhteenmuoto vaihteli haastateltavien välillä.
Opinnäytetyön tavoitteisiin päästiin. Haastatteluiden avulla saatiin työntekijöiden käsityksiä palkitsemisesta ja löydettiin kehitysehdotuksia palkitsemiseen. Palkitsemisen koettiin vaikuttavan työntekijöiden työmotivaatioon. Erityisesti palautteensaaminen ja tavoitteiden asettaminen olivat työmotivaatiota lisääviä tekijöitä. Haastateltavat toivoivat saavansa enemmän palautetta työstään sekä henkilökohtaisia tavoitteita työhönsä liittyen. Tämän lisäksi palkitsemisen toivottiin olevan läpinäkyvämpää, sillä haastateltavat eivät olleet tietoisia yrityksen palkitsemisjärjestelmästä ja sen periaatteista.
Opinnäytetyön jatkotutkimusehdotuksena palkitsemiseen on koota yrityksen johdosta, esimiehistä ja terminaalityöntekijöistä koostuva työryhmä, jossa käydään läpi hyväksi koettuja palkitsemisen keinoja sekä kehitetään palkitsemista. Toisena jatkotutkimusehdotuksena on lisätä palautteenanto osaksi vuoroesimiesten koulutusta. Koulutuksessa painotettaisiin palautteenannon tärkeyttä sekä pohdittaisiin, miten ja kuinka usein palautetta annetaan työntekijöille.
Opinnäytetyön pääkäsitteitä ovat strateginen palkitseminen, palkitsemisen kokonaisuus, työmotivaatio sekä palkitsemisjärjestelmä. Palkitsemisen lähtökohtana on aina yrityksen strategia ja tavoitteet. Palkitsemisen kokonaisuus koostuu aineettomasta ja aineellisesta palkitsemisesta. Aineettoman palkitsemisen keinoja ovat esimerkiksi palaute, työssä kehittyminen ja työn sisältö. Aineellisia palkitsemisen keinoja ovat esimerkiksi palkka, ylennykset ja edut. Palkitsemisella voidaan vaikuttaa henkilöstön työmotivaatioon. Tässä opinnäytetyössä palkitsemisen vaikutusta työmotivaatioon on kuvattu erilaisia motivaatioteorioita hyödyntäen. Tietoperustassa on myös esitetty palkitsemisjärjestelmän pääpiirteet. Palkitsemisjärjestelmä on palkitsemiseen liittyvien toimintojen perusta, ja se koostuu palkitsemisen perusteista sekä palkitsemiseen liittyvistä prosesseista. Palkitsemisjärjestelmän kehittäminen tulisi tapahtua johdon, esimiesten ja henkilöstön välisellä yhteistyöllä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä Länsiterminaalissa. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa Tallink Siljan terminaalityöntekijää. Haastateltavista osa oli vuoroesimiehiä ja osa lähtöselvitysvirkailijoita. Myös työsuhteenmuoto vaihteli haastateltavien välillä.
Opinnäytetyön tavoitteisiin päästiin. Haastatteluiden avulla saatiin työntekijöiden käsityksiä palkitsemisesta ja löydettiin kehitysehdotuksia palkitsemiseen. Palkitsemisen koettiin vaikuttavan työntekijöiden työmotivaatioon. Erityisesti palautteensaaminen ja tavoitteiden asettaminen olivat työmotivaatiota lisääviä tekijöitä. Haastateltavat toivoivat saavansa enemmän palautetta työstään sekä henkilökohtaisia tavoitteita työhönsä liittyen. Tämän lisäksi palkitsemisen toivottiin olevan läpinäkyvämpää, sillä haastateltavat eivät olleet tietoisia yrityksen palkitsemisjärjestelmästä ja sen periaatteista.
Opinnäytetyön jatkotutkimusehdotuksena palkitsemiseen on koota yrityksen johdosta, esimiehistä ja terminaalityöntekijöistä koostuva työryhmä, jossa käydään läpi hyväksi koettuja palkitsemisen keinoja sekä kehitetään palkitsemista. Toisena jatkotutkimusehdotuksena on lisätä palautteenanto osaksi vuoroesimiesten koulutusta. Koulutuksessa painotettaisiin palautteenannon tärkeyttä sekä pohdittaisiin, miten ja kuinka usein palautetta annetaan työntekijöille.