Työnantajamielikuvan välittäminen sosiaalisessa mediassa
Nurminen, Nina (2018)
Nurminen, Nina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317971
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Patria Oyj:lle. Tutkimuksen taustalla on toimeksiantajan laaja työnantajamielikuvan kehittämisprosessi. Tutkimuksen aihe on rajattu mielikuvaviestintään sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media on toimeksiantajalle yksi olennaisista kanavista potentiaalisten työnhakijoiden tavoittamisessa.
Opinnäytetyön pääkysymyksenä oli selvittää, miten työnantajamielikuvaviestintää voidaan toteuttaa sosiaalisessa mediassa. Tässä tutkimuksessa tutkittiin mielikuvaviestinnän keinoja,kanavia sekä tavoitteita sosiaalisessa mediassa. Tutkimusongelman alakysymyksenä käsiteltiin työntekijälähettiläiden hyödyntämistä työnantajakuvan välittäjinä sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön viitekehys perustuu erilaisiin ammattiverkkosivustoihin, asiantuntijablogeihin, kirjallisuuteen, ajankohtaisiin tutkimuksiin sekä artikkeleihin aiheesta. Tutkimuksen aihe on hyvin ajankohtainen, joten teoriapohja koostui enimmäkseen aihetta käsittelevistä kansainvälisistä blogeista sekä verkkosivustoista. Tietoperustassa käsitellään työnantajamielikuvaa, sosiaalista mediaa sekä niiden keskinäistä yhteyttä.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä suorittamalla benchmarkingia sekä haastattelemalla asiantuntijoita kolmesta yrityksestä sekä yhdestä yhdistyksestä. Haastatteluiden tuloksena saatiin selville monipuolisia kokemuksia ja menetelmiä työnantajamielikuvaviestinnästä sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyöprosessi alkoi aiheen valinnalla toukokuussa 2018 ja opinnäytetyö valmistui marraskuussa 2018.
Tutkimustuloksista oli havaittavissa, että sosiaalinen media on tärkeä työnantajamielikuvan välittämisen kanava. Sosiaalisen median käyttöön kannattaa luoda selkeät ohjeet, jotta koko työyhteisön osallistaminen mielikuvaviestintään helpottuisi. Tärkeimmät sosiaalisen median kanavat työnantajamielikuvaviestintään ovat tutkimuksen mukaan: Facebook, LinkedIn, Instagram ja Twitter. Työntekijälähettiläät tuovat yritystä lähemmäs ihmisiä ja rikkovat ennakkokäsityksiä yrityksestä työnantajana. Tutkimus antoi toimeksiantajalle konkreettisia ehdotuksia keinoista ja kanavista työnantajamielikuvaviestinnän toteuttamiseen sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön pääkysymyksenä oli selvittää, miten työnantajamielikuvaviestintää voidaan toteuttaa sosiaalisessa mediassa. Tässä tutkimuksessa tutkittiin mielikuvaviestinnän keinoja,kanavia sekä tavoitteita sosiaalisessa mediassa. Tutkimusongelman alakysymyksenä käsiteltiin työntekijälähettiläiden hyödyntämistä työnantajakuvan välittäjinä sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön viitekehys perustuu erilaisiin ammattiverkkosivustoihin, asiantuntijablogeihin, kirjallisuuteen, ajankohtaisiin tutkimuksiin sekä artikkeleihin aiheesta. Tutkimuksen aihe on hyvin ajankohtainen, joten teoriapohja koostui enimmäkseen aihetta käsittelevistä kansainvälisistä blogeista sekä verkkosivustoista. Tietoperustassa käsitellään työnantajamielikuvaa, sosiaalista mediaa sekä niiden keskinäistä yhteyttä.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä suorittamalla benchmarkingia sekä haastattelemalla asiantuntijoita kolmesta yrityksestä sekä yhdestä yhdistyksestä. Haastatteluiden tuloksena saatiin selville monipuolisia kokemuksia ja menetelmiä työnantajamielikuvaviestinnästä sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyöprosessi alkoi aiheen valinnalla toukokuussa 2018 ja opinnäytetyö valmistui marraskuussa 2018.
Tutkimustuloksista oli havaittavissa, että sosiaalinen media on tärkeä työnantajamielikuvan välittämisen kanava. Sosiaalisen median käyttöön kannattaa luoda selkeät ohjeet, jotta koko työyhteisön osallistaminen mielikuvaviestintään helpottuisi. Tärkeimmät sosiaalisen median kanavat työnantajamielikuvaviestintään ovat tutkimuksen mukaan: Facebook, LinkedIn, Instagram ja Twitter. Työntekijälähettiläät tuovat yritystä lähemmäs ihmisiä ja rikkovat ennakkokäsityksiä yrityksestä työnantajana. Tutkimus antoi toimeksiantajalle konkreettisia ehdotuksia keinoista ja kanavista työnantajamielikuvaviestinnän toteuttamiseen sosiaalisessa mediassa.