Yhdessä tekeminen pienryhmässä : Toiminnallinen menetelmäkansio ammattiopiston pienryhmän ryhmätyötaitojen kehittämiseen
Hagelberg, Pauliina (2018)
Hagelberg, Pauliina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317953
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Livian pienryhmien ryhmätyötaitoja ja sitä millä keinoin opettajat ja ohjaajat voisivat ryhmätyötaitoja vahvistaa. Työn tavoitteena oli kerätä erilaisia ryhmätyötaitoja vahvistavia menetelmiä pienryhmän kanssa työskentelevälle. Toiminnallisten menetelmien avulla on tarkoitus harjoitella yhteistyötä, lisätä yhteenkuuluvuuden tunnetta ja harjoitella vuorovaikutustaitoja, sillä työelämässä yhteistyötaidot ovat välttämättömiä.
Opinnäytetyön tilaajana oli Ammattiopisto Livian, ammattikoulu Tuorlan pienryhmä. Tuorlassa on erityisohjattavien nuorten luokka, jota kutsutaan nimellä pienryhmä. Pienryhmässä on nuoria ikäjakaumalla 16-28 ja heillä on erilaisia tuen tarpeita. Tarve oli saada pienryhmäopiskelijoille menetelmäpankki, ryhmätyöskentelyn parantamiseksi ja ryhmätyötaitojen vahvistamiseen, jota opettaja/ohjaaja voivat hyödyntää opetuksen ohella.
Tutkimusmenetelmänä käytin oppilaskyselyä sekä haastattelemalla asiantuntijoita. Kyselyn tavoitteena oli selvittää miten nuoret pohtivat ja arvioivat omaa sosiaalista vahvuuttaan sekä ryhmätyötaitojaan. Asiantuntijahaastatteluilla selvitin mitä erityisohjattavien ryhmien kanssa tulee ottaa huomioon, ja millaisia menetelmiä eri ammattilaiset käyttävät. Tutkimuskysymyksenä oli: Millä keinoin voidaan lisätä erityisohjattavien ryhmien ryhmätyötaitoja ammattikoulussa? Opinnäytetyöni tuotos on menetelmäkansio ammattikoulun pienryhmän ryhmätyötaitojen vahvistamiseen.
Opinnäytetyön tilaajana oli Ammattiopisto Livian, ammattikoulu Tuorlan pienryhmä. Tuorlassa on erityisohjattavien nuorten luokka, jota kutsutaan nimellä pienryhmä. Pienryhmässä on nuoria ikäjakaumalla 16-28 ja heillä on erilaisia tuen tarpeita. Tarve oli saada pienryhmäopiskelijoille menetelmäpankki, ryhmätyöskentelyn parantamiseksi ja ryhmätyötaitojen vahvistamiseen, jota opettaja/ohjaaja voivat hyödyntää opetuksen ohella.
Tutkimusmenetelmänä käytin oppilaskyselyä sekä haastattelemalla asiantuntijoita. Kyselyn tavoitteena oli selvittää miten nuoret pohtivat ja arvioivat omaa sosiaalista vahvuuttaan sekä ryhmätyötaitojaan. Asiantuntijahaastatteluilla selvitin mitä erityisohjattavien ryhmien kanssa tulee ottaa huomioon, ja millaisia menetelmiä eri ammattilaiset käyttävät. Tutkimuskysymyksenä oli: Millä keinoin voidaan lisätä erityisohjattavien ryhmien ryhmätyötaitoja ammattikoulussa? Opinnäytetyöni tuotos on menetelmäkansio ammattikoulun pienryhmän ryhmätyötaitojen vahvistamiseen.