Varhaiskasvattajien kokemuksia Liikkuva varhaiskasvatus -hankkeesta
Lehti, Saija; Tiitu, Saara (2018)
Lehti, Saija
Tiitu, Saara
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317928
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli tutkia Liikkuva varhaiskasvatus -hankkeen vaikutuksia Aron päiväkodin liikuntaan varhaiskasvattajien kokemuksiin perustuen. Yhteistyötahona opinnäytetyössä toimi Kauhajoen kaupungin varhaiskasvatus sekä Liikkuva varhaiskasvatus -hanke.
Opinnäytetyön aihe muodostui tekijöiden mielenkiinnosta liikuntaa ja varhais-kasvatusta kohtaan sekä yhteistyötahon toiveista. Opinnäytetyössä selvitettiin, onko hanke vaikuttanut Aron päiväkodin liikuntaan ja millainen muutos on ollut. Tutkimuskysymykset ovat: Miten Liikkuva varhaiskasvatus -hanke on muuttanut Aron päiväkodin liikuntaa? Millaisia kokemuksia varhaiskasvattajilla on Liikkuva varhaiskasvatus -hankkeesta? Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teoriaosuus käsittelee ensin liikunnan merkitystä lapsen kehityksen eri osa-alueilla. Opinnäytetyössä käsitellään myös varhaiskasvatuksen perusteita, sen eri oppimisympäristöjä sekä liikuntakasvatusta. Liikuntakasvatuksen lisäksi käsitellään varhaiskasvattajaa liikuntakasvattajana sekä heidän rooliaan päiväkodin liikuntakasvatuksessa.
Opinnäytetyön tulokset tuovat esiin varhaiskasvattajien käsityksiä ja kokemuksia muutoksesta niin ympäristön, varhaiskasvattajien ammattitaidon kuin perheiden osallistamisen näkökulmasta. Fyysisen ympäristön muutos näkyi uusina välineinä, joiden käyttö lisäsi lasten liikkumista päiväkodissa. Psyykkisen ympäristön muutokset johtuivat erityisesti turhien sääntöjen poistamisesta. Opinnäytetyössä ilmeni varhaiskasvattajien ammattitaidon lisääntyminen erilaisten koulutusten ja asian esille nostamisen vuoksi. Päiväkodin henkilökunta sai hankkeen avulla vahvistusta lasten liikuntaa koskeviin toimintatapoihinsa, jotka olivat todenneet toimiviksi ennen hankkeen alkamista.
Opinnäytetyön aihe muodostui tekijöiden mielenkiinnosta liikuntaa ja varhais-kasvatusta kohtaan sekä yhteistyötahon toiveista. Opinnäytetyössä selvitettiin, onko hanke vaikuttanut Aron päiväkodin liikuntaan ja millainen muutos on ollut. Tutkimuskysymykset ovat: Miten Liikkuva varhaiskasvatus -hanke on muuttanut Aron päiväkodin liikuntaa? Millaisia kokemuksia varhaiskasvattajilla on Liikkuva varhaiskasvatus -hankkeesta? Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teoriaosuus käsittelee ensin liikunnan merkitystä lapsen kehityksen eri osa-alueilla. Opinnäytetyössä käsitellään myös varhaiskasvatuksen perusteita, sen eri oppimisympäristöjä sekä liikuntakasvatusta. Liikuntakasvatuksen lisäksi käsitellään varhaiskasvattajaa liikuntakasvattajana sekä heidän rooliaan päiväkodin liikuntakasvatuksessa.
Opinnäytetyön tulokset tuovat esiin varhaiskasvattajien käsityksiä ja kokemuksia muutoksesta niin ympäristön, varhaiskasvattajien ammattitaidon kuin perheiden osallistamisen näkökulmasta. Fyysisen ympäristön muutos näkyi uusina välineinä, joiden käyttö lisäsi lasten liikkumista päiväkodissa. Psyykkisen ympäristön muutokset johtuivat erityisesti turhien sääntöjen poistamisesta. Opinnäytetyössä ilmeni varhaiskasvattajien ammattitaidon lisääntyminen erilaisten koulutusten ja asian esille nostamisen vuoksi. Päiväkodin henkilökunta sai hankkeen avulla vahvistusta lasten liikuntaa koskeviin toimintatapoihinsa, jotka olivat todenneet toimiviksi ennen hankkeen alkamista.