Kokemukset kotihoidon aloituksesta : Asiakaslähtöinen esittelyvideo Helsingin kaupungin kotihoidon uusille asiakkaille ja heidän läheisille
Jussila, Päivi; Kulha, Annika (2018)
Jussila, Päivi
Kulha, Annika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317914
Tiivistelmä
Ikäihmisten kotona asumisen tukeminen on jo pitkään ollut kuntien ja yhteiskunnan kehityskohteena. Helsingin kaupunki on kehittänyt viime vuosien aikana useita toimintamalleja ja palveluita, joiden avulla ikäihmisen kotona asuminen toteutuisi turvallisesti ja toimivasti mahdollisimman pitkään. Esimerkiksi kaupungin kotihoito ja keskitetty palveluohjaus pyrkivät yhdessä toiminnallaan turvaamaan ikäihmisen turvallisen kotona asumisen.
Tämä opinnäytetyö keskittyy kotihoidon asiakkaan kotihoitoprosessin aloitukseen. Kotihoidon asiakasmäärät kasvavat jatkuvasti ja kotihoidon käynnistämiseen liittyviin asioihin kuluu paljon resursseja. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisia mielikuvia ja kokemuksia kotihoidon uusilla asiakkailla sekä työntekijöillä on kotihoidon aloitusprosessista ja kotihoidon toiminnasta yleisesti. Tavoite on rakentaa näiden tietojen pohjalta opinnäytetyön tuotos. Opinnäytetyön keskeisimpänä teemana on asiakaslähtöisyys, sillä opinnäytetyön tuloksista on haluttu saada konkreettinen hyöty kotihoidon asiakkaille. Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen periaatteita noudattaen ja sen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Opinnäytetyön kohdehenkilöinä toimivat kotihoidon uudet asiakkaat, jotka ovat olleet kotihoidon asiakkaina alle kuusi kuukautta.
Haastattelun tulosten perusteella kotihoidon uudet asiakkaat kokivat kotihoidon aloitusprosessin lähtökohtaisesti positiiviseksi kokemukseksi. Informaatio kotihoitoon liittyvistä käytännön asioista koettiin usein vähäiseksi, mutta sitä ei koettu häiritsevänä asiana. Tärkeinä asioina kotihoidon uudet asiakkaat pitivät omatoimisuutta, asiakkaan ja kotihoidon työntekijän välistä vuorovaikutusta sekä asiakkaan oikeuksien ja yksilöllisyyden kunnioittamisen toteutumista. Samat teemat nousivat esiin myös kotihoidon työntekijöiden haastatteluista.
Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena toimii asiakaslähtöinen ja selkeä esittelyvideo, jonka tarkoituksena on kertoa kotihoidon toiminnasta kotihoidon uusille asiakkaille ja heidän läheisilleen. Videon sisältö on koottu uusien asiakkaiden kokemusten sekä kotihoidon työntekijöiden haastattelujen pohjalta. Videolla pyritään kertomaan, miten kotihoidon toiminnan avulla asiakkaan kotona asuminen sujuu mahdollisimman hyvin.
Tämä opinnäytetyö keskittyy kotihoidon asiakkaan kotihoitoprosessin aloitukseen. Kotihoidon asiakasmäärät kasvavat jatkuvasti ja kotihoidon käynnistämiseen liittyviin asioihin kuluu paljon resursseja. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisia mielikuvia ja kokemuksia kotihoidon uusilla asiakkailla sekä työntekijöillä on kotihoidon aloitusprosessista ja kotihoidon toiminnasta yleisesti. Tavoite on rakentaa näiden tietojen pohjalta opinnäytetyön tuotos. Opinnäytetyön keskeisimpänä teemana on asiakaslähtöisyys, sillä opinnäytetyön tuloksista on haluttu saada konkreettinen hyöty kotihoidon asiakkaille. Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen periaatteita noudattaen ja sen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Opinnäytetyön kohdehenkilöinä toimivat kotihoidon uudet asiakkaat, jotka ovat olleet kotihoidon asiakkaina alle kuusi kuukautta.
Haastattelun tulosten perusteella kotihoidon uudet asiakkaat kokivat kotihoidon aloitusprosessin lähtökohtaisesti positiiviseksi kokemukseksi. Informaatio kotihoitoon liittyvistä käytännön asioista koettiin usein vähäiseksi, mutta sitä ei koettu häiritsevänä asiana. Tärkeinä asioina kotihoidon uudet asiakkaat pitivät omatoimisuutta, asiakkaan ja kotihoidon työntekijän välistä vuorovaikutusta sekä asiakkaan oikeuksien ja yksilöllisyyden kunnioittamisen toteutumista. Samat teemat nousivat esiin myös kotihoidon työntekijöiden haastatteluista.
Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena toimii asiakaslähtöinen ja selkeä esittelyvideo, jonka tarkoituksena on kertoa kotihoidon toiminnasta kotihoidon uusille asiakkaille ja heidän läheisilleen. Videon sisältö on koottu uusien asiakkaiden kokemusten sekä kotihoidon työntekijöiden haastattelujen pohjalta. Videolla pyritään kertomaan, miten kotihoidon toiminnan avulla asiakkaan kotona asuminen sujuu mahdollisimman hyvin.