Brändiuudistuksen toteuttaminen b2b-markkinoilla toimivassa Pk-yrityksessä
Kankkunen, Niko (2018)
Kankkunen, Niko
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317896
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on toimia ohjeena brändin muutoksen toteuttamiseksi b2b-markkinoilla toimivassa Pk-yrityksessä. Tämä ohje on kasattu siksi, että usein rajallisilla re-sursseilla toimivilla yrityksillä ei itsellään ole suurta brändiosaamista jollaista prosessin jokai-sen vaiheen hahmottaminen ja toteuttaminen vaativat.
Työssä kerrotaan aluksi teoriaa siitä mistä osista yrityksen brändi rakentuu. Tässä opinnäyte-työssä kerrotaan mikä on brändi-identiteetti, mitä ovat brändiin liittyvät analyysit, mitkä ovat yleisimmin käytetyt brändimallit, kuinka brändille luodaan arvoa sekä miten se positioidaan markkinoille. Lisäksi jokaiseen kohtaan esitetään mahdollinen käytännön toteutustapa.
Työ toteutettiin syksyn 2018 aikana perustuen tekijän omaan kokemukseen markkinointialas-ta sekä useaan eri asiantuntijalähteeseen brändistä, sen rakentamisesta ja sen ylläpidosta.
Työn tuloksena oli kattava opas yrityksille joissa brändiosaamista ei ole. Se kertoo kattavasti oleelliset osa-alueet brändin rakentamisesta niin, että markkinointiin perehtymätön henkilö voi hyödyntää teoriaa omassa työssään. Yksinkertaiset ja käytännönläheiset neuvot prosessin aktuaaliseen toteuttamiseen yrityksissä helpottavat muutoksen väistämättä aiheuttamia on-gelmatilanteita joita ohjeita noudattamalla pyritään välttämään.
Työssä kerrotaan aluksi teoriaa siitä mistä osista yrityksen brändi rakentuu. Tässä opinnäyte-työssä kerrotaan mikä on brändi-identiteetti, mitä ovat brändiin liittyvät analyysit, mitkä ovat yleisimmin käytetyt brändimallit, kuinka brändille luodaan arvoa sekä miten se positioidaan markkinoille. Lisäksi jokaiseen kohtaan esitetään mahdollinen käytännön toteutustapa.
Työ toteutettiin syksyn 2018 aikana perustuen tekijän omaan kokemukseen markkinointialas-ta sekä useaan eri asiantuntijalähteeseen brändistä, sen rakentamisesta ja sen ylläpidosta.
Työn tuloksena oli kattava opas yrityksille joissa brändiosaamista ei ole. Se kertoo kattavasti oleelliset osa-alueet brändin rakentamisesta niin, että markkinointiin perehtymätön henkilö voi hyödyntää teoriaa omassa työssään. Yksinkertaiset ja käytännönläheiset neuvot prosessin aktuaaliseen toteuttamiseen yrityksissä helpottavat muutoksen väistämättä aiheuttamia on-gelmatilanteita joita ohjeita noudattamalla pyritään välttämään.