Varhaiskasvattajien koottuja toimintatapoja sukupuolisensitiivisissä kasvatustilanteissa
Kuusinen, Johanna; Niemi, Pauliina (2018)
Kuusinen, Johanna
Niemi, Pauliina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217878
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen piirissä työskentelevien varhaiskasvattajien toimintatapoja erilaisissa sukupuolisensitiivisyyttä vaativissa tilanteissa. Tutkimus toteutettiin yhteen Vaasan kaupungin päiväkotiin. Tutkimuksen oli tarkoitus selvittää miten varhaiskasvattajat toimivat erilaisissa kasvatustilanteissa, eroaako kohtaaminen lapsen kanssa riippuen sukupuolesta ja onko suhtautuminen sukupuolisensitiivisyyteen muuttunut.
Tutkimuksen teoreettinen osuus käsittelee tasavertaisuutta varhaiskasvatuksessa, sukupuolisensitiivisyyttä, tasa-arvokasvatusta, lapsen kohtaamista, sukupuolirooleja ja sukupuolen määrittelyä. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä olivat sukupuolisensitiivisyys, sukupuoli, tasa-arvo sekä varhaiskasvatus. Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin eläytymismenetelmää sekä teemahaastattelua. Tässä tutkimuksessa esitellään myös aiemmin aihepiiristä tehtyjä tutkimuksia.
Haastattelu toteutettiin yhdelle päiväkodinjohtajalle ja eläytymismenetelmä jaettiin kuudelle varhaiskasvattajalle. Eläytymismenetelmään vastanneiden varhaiskasvat-tajien vastausten perusteella selvisi, että kyseisen vaasalaisen päiväkodin varhaiskasvattajat osaavat suunnitella ja toimia sukupuolisensitiivisesti. Varhaiskasvattajat myös tunnistivat, jos toiminta ei ollut sukupuolisensitiivistä. Toiminta lähtee lapsien toiveista ja tarpeista, ei sukupuolesta. Haastattelun tulokset tukivat eläytymismenetelmän tuloksia.
Tutkimuksen teoreettinen osuus käsittelee tasavertaisuutta varhaiskasvatuksessa, sukupuolisensitiivisyyttä, tasa-arvokasvatusta, lapsen kohtaamista, sukupuolirooleja ja sukupuolen määrittelyä. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä olivat sukupuolisensitiivisyys, sukupuoli, tasa-arvo sekä varhaiskasvatus. Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin eläytymismenetelmää sekä teemahaastattelua. Tässä tutkimuksessa esitellään myös aiemmin aihepiiristä tehtyjä tutkimuksia.
Haastattelu toteutettiin yhdelle päiväkodinjohtajalle ja eläytymismenetelmä jaettiin kuudelle varhaiskasvattajalle. Eläytymismenetelmään vastanneiden varhaiskasvat-tajien vastausten perusteella selvisi, että kyseisen vaasalaisen päiväkodin varhaiskasvattajat osaavat suunnitella ja toimia sukupuolisensitiivisesti. Varhaiskasvattajat myös tunnistivat, jos toiminta ei ollut sukupuolisensitiivistä. Toiminta lähtee lapsien toiveista ja tarpeista, ei sukupuolesta. Haastattelun tulokset tukivat eläytymismenetelmän tuloksia.