Työhyvinvointi osana Malmin lastenkodin johtamista : Työhyvinvointikyselylomake esimiestyöstä lastensuojelussa
Sippu, Essi (2018)
Sippu, Essi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217841
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda helposti toistettava työhyvinvointikyselylomake tilaajataholle eli Malmin lastenkodille. Kyselylomaketta koostaessa oli otettava huomioon tilaajatahon toive kohdennetusta tiedosta Malmin lastenkodin eri pienyksiköistä. Esimiestyötä tutkiessa oli huomioitava myös kohderyhmä ja lastensuojelun parissa työskentelyn tuomat haasteet työympäristölle.
Opinnäytetyö koostui kahdesta osasta: teoreettisestä viitekehyksestä, työn tuloksesta eli työhyvinvointikyselylomakkeesta ja työskentelyn prosessikuvauksesta. Koska kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, oli tärkeää perustella tehtyjä valintoja teoreettisen viitekehyksen kautta. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin johtajuuteen, työhyvinvointiin ja esimiestyöhön. Työn toiminnallinen osuus koostui ideapalaverista, jossa pohdittiin kyselylomakkeen teemoja yhdessä Malmin lastenkodin työntekijöiden kanssa. Koostettu työhyvinvointikyselylomake oli teoriapohjan ja toiminnallisen ideapalaverin yhteistuotos. Työhyvinvointikyselylomake on liitetty työhön (Liite 1).
Työn johtopäätöksissä todettiin työn lopputuotoksen eli kyselylomakepohjan olevan yhteneväinen työlle asetettujen tutkimuskysymysten kanssa. Kyselylomakkeen koettiin myös vastaavan haluttua lopputulosta ja antavan tilaajataholle heidän toivomansa työvälineen työhyvinvoinnin kehittämiseen. Työn todettiin olevan monipuolinen kokonaisuus, jossa yhdistettiin tieteellistä tutkimustietoa toiminnalliseen ideointiin. Lopputuotoksena saatiin tilaajatahon toivoma työhyvinvointikyselylomake, joka sisälsi yhteensä 17 kysymystä. Tällä opinnäytetyöllä pystytään edistämään työyhteisön hyvinvointia ja täten vaikuttamaan sosiaalialan kehittämiseen.
Opinnäytetyö koostui kahdesta osasta: teoreettisestä viitekehyksestä, työn tuloksesta eli työhyvinvointikyselylomakkeesta ja työskentelyn prosessikuvauksesta. Koska kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, oli tärkeää perustella tehtyjä valintoja teoreettisen viitekehyksen kautta. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin johtajuuteen, työhyvinvointiin ja esimiestyöhön. Työn toiminnallinen osuus koostui ideapalaverista, jossa pohdittiin kyselylomakkeen teemoja yhdessä Malmin lastenkodin työntekijöiden kanssa. Koostettu työhyvinvointikyselylomake oli teoriapohjan ja toiminnallisen ideapalaverin yhteistuotos. Työhyvinvointikyselylomake on liitetty työhön (Liite 1).
Työn johtopäätöksissä todettiin työn lopputuotoksen eli kyselylomakepohjan olevan yhteneväinen työlle asetettujen tutkimuskysymysten kanssa. Kyselylomakkeen koettiin myös vastaavan haluttua lopputulosta ja antavan tilaajataholle heidän toivomansa työvälineen työhyvinvoinnin kehittämiseen. Työn todettiin olevan monipuolinen kokonaisuus, jossa yhdistettiin tieteellistä tutkimustietoa toiminnalliseen ideointiin. Lopputuotoksena saatiin tilaajatahon toivoma työhyvinvointikyselylomake, joka sisälsi yhteensä 17 kysymystä. Tällä opinnäytetyöllä pystytään edistämään työyhteisön hyvinvointia ja täten vaikuttamaan sosiaalialan kehittämiseen.