Lapsen edun kriteerit varhaiskasvatuksen näkökulmasta
Kentta, Heidi; Mustajärvi, Maria (2018)
Kentta, Heidi
Mustajärvi, Maria
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217837
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa on parhaillaan menossa rakenteellisia muutoksia sekä uuden Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016 myötä valtava pedagogisen toiminnan muutos. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa varhaiskasvattajien tietoa lapsen edun kriteereistä sekä selvittää, miten niitä voidaan toteuttaa varhaiskasvatuksessa. Työn tarkoituksena oli herättää varhaiskasvattajia pohtimaan lapsen edun tärkeyttä ja ajankohtaisuutta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu lapsen edun historiasta, varhaiskasvatuksesta sekä lastensuojelusta. Käsitteinä työssä ovat varhaiskasvatus, lastentarhanopettaja, lastensuojelu, ennaltaehkäisy sekä lapsen etu. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti eli laadullisesti, ja haastattelut toteutettiin lastentarhanopettajille teemahaastatteluina. Saatu aineisto käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta.
Tieto lapsen edun kriteereistä oli vähäistä, mutta lapsen etu ja sen toteuttaminen koettiin hyvin tärkeäksi. Lapsen edun kriteerejä voidaan toteuttaa varhaiskasvatuksessa monin erilaisin keinoin sekä suunnitellusti että arjen hetkissä. Lastentarhanopettajat nostivat esiin kolme teemaa, jotka he kokivat tärkeimmiksi lapsen edun toteutumisen kannalta. Lapsen osallisuus, aikuisen läsnäolo sekä lapsen yksilöllinen huomioiminen edesauttavat lapsen edun toteutumisessa ja toteuttavat lapsen edun kriteerejä. Lastentarhanopettajat kokevat, että varhaiskasvatus on tärkeä osa ennaltaehkäisevää työtä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu lapsen edun historiasta, varhaiskasvatuksesta sekä lastensuojelusta. Käsitteinä työssä ovat varhaiskasvatus, lastentarhanopettaja, lastensuojelu, ennaltaehkäisy sekä lapsen etu. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti eli laadullisesti, ja haastattelut toteutettiin lastentarhanopettajille teemahaastatteluina. Saatu aineisto käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta.
Tieto lapsen edun kriteereistä oli vähäistä, mutta lapsen etu ja sen toteuttaminen koettiin hyvin tärkeäksi. Lapsen edun kriteerejä voidaan toteuttaa varhaiskasvatuksessa monin erilaisin keinoin sekä suunnitellusti että arjen hetkissä. Lastentarhanopettajat nostivat esiin kolme teemaa, jotka he kokivat tärkeimmiksi lapsen edun toteutumisen kannalta. Lapsen osallisuus, aikuisen läsnäolo sekä lapsen yksilöllinen huomioiminen edesauttavat lapsen edun toteutumisessa ja toteuttavat lapsen edun kriteerejä. Lastentarhanopettajat kokevat, että varhaiskasvatus on tärkeä osa ennaltaehkäisevää työtä.