Portfolio työllistymiseen liittyvän ohjauksen välineenä : Opas ohjaajalle
Kuusisto, Heini; Alaviiri, Sofia (2018)
Kuusisto, Heini
Alaviiri, Sofia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217804
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Someta Duuniin -hanke. Opinnäytetyön tarkoituksena laadittiin hankkeen yhteistyökorkeakoulujen ohjaajille opas, jonka avulla voidaan tukea opiskelijaa tekemään itselleen ja työelämätavoitteista polkua varten portfolio. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena opas pohjautuu haastatteluihin ja viitekehyksenä holistisen ohjauksen malli, jotta voitiin luoda käsitys uraohjaajien tekemästä ohjaustyöstä ja tarpeesta. Tutkimuskysymysten avulla kartoitettiin ilmiötä ja haastatteluvastauksia käytettiin oppaan osana.
Opinnäytetyö on ajankohtainen ja aihe tärkeä opiskelijan tulevan urapolun kannalta. Tutkimuskysymyksillä kartoitettiin tiedonhankintaa ohjaajien oppaaseen opiskelijan ohjaamiseksi portfolion tekemisessä ja hyvän portfolion luomiseksi. Aineistoa käsiteltiin teoriajohtoisen lähestymistavan välityksellä ja litterointia valikoiden kuvaamaan haastateltujen vastauksia. Keskeiset tulokset raportoidaan. Johtopäätöksenä portfolio-oppaan työstäminen osoittautui mielenkiintoiseksi ja tarpeelliseksi sillä ohjaajilla on erilaisia käsityksiä siitä, mitä opiskelija tarvitsee. Haastattelumateriaali oli suppeaa minkä vuoksi ei tehty yleistyksiä. Haastateltujen asiantuntijoiden vastauksista saatuja käsityksiä käytettiin laaditun oppaan perustana.
Opinnäytetyö on ajankohtainen ja aihe tärkeä opiskelijan tulevan urapolun kannalta. Tutkimuskysymyksillä kartoitettiin tiedonhankintaa ohjaajien oppaaseen opiskelijan ohjaamiseksi portfolion tekemisessä ja hyvän portfolion luomiseksi. Aineistoa käsiteltiin teoriajohtoisen lähestymistavan välityksellä ja litterointia valikoiden kuvaamaan haastateltujen vastauksia. Keskeiset tulokset raportoidaan. Johtopäätöksenä portfolio-oppaan työstäminen osoittautui mielenkiintoiseksi ja tarpeelliseksi sillä ohjaajilla on erilaisia käsityksiä siitä, mitä opiskelija tarvitsee. Haastattelumateriaali oli suppeaa minkä vuoksi ei tehty yleistyksiä. Haastateltujen asiantuntijoiden vastauksista saatuja käsityksiä käytettiin laaditun oppaan perustana.