Tieto- ja viestintätekniikan ja mobiililaite osaamisen kartoittaminen Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksessa
Suhonen, Simo (2018)
Suhonen, Simo
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217788
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksen lasten-tarhanopettajien taitoja liittyen TVT-ja mobiililaitteiden käyttöön. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selvyys lastentarhanopettajien nykyisestä taitotasosta ja heidän suhtautumisestaan varhaiskasvatuksessa annettavasta mediakasvatuksesta.
Uuden, vuonna 2017, käyttöön otetun varhaiskasvatussuunnitelman tarkoitus on pyrkiä takaamaan lapsille annettavan varhaiskasvatuksen laaja-alaisuus. Tämän laaja-alaisuuden yhtenä osa-alueena on lasten monilukutaidon kehittäminen, jonka osana taas on lasten mediakasvatus, joka taas käsittää muun muassa erilaisten TVT- ja mobiililaitteiden käytön päiväkodeissa. Työn tilaajalla, Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksella, ei tällä hetkellä ole selkeää kuvaa lastentarhanopettajiensa osaamisesta edellä mainituista, joten tämä tutkimus on tilaajalle tärkeä ja ajankohtainen.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Valitsin tutkimusmenetelmäksi internetkyselyn tulosten nopean analysoinnin ja suuren vastaajamäärän vuoksi. Kyselyyn vastasi yhteensä seitsemänkymmentä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen lastentarhanopettajaa, joista kaksi oli miehiä ja loput kuusikymmentäkahdeksan oli naisia. Toiseksi tutkimusmenetelmäksi valitsin havainnoinnin, jonka avulla pystyin havainnoimaan laitteiden käyttöä ja henkilökunnan osaamista arjen tilanteissa.
Tutkimustulokset osoittavat, että Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksen lastentarhanopet-tajat suhtautuvat myönteisesti lasten mediakasvatukseen. He myös käyttävät mobiililaitteita monipuolisesti kasvatuksen apuvälineenä ja ovat nopeasti hyväksyneet laitteiden käytön päiväkotiympäristössä. TVT- ja mobiililaitteiden käyttö yksiköissä lisääntyy sitä mukaa, kun uusia laitteita saadaan sekä niiden käyttöä koulutetaan henkilökunnalle.
Uuden, vuonna 2017, käyttöön otetun varhaiskasvatussuunnitelman tarkoitus on pyrkiä takaamaan lapsille annettavan varhaiskasvatuksen laaja-alaisuus. Tämän laaja-alaisuuden yhtenä osa-alueena on lasten monilukutaidon kehittäminen, jonka osana taas on lasten mediakasvatus, joka taas käsittää muun muassa erilaisten TVT- ja mobiililaitteiden käytön päiväkodeissa. Työn tilaajalla, Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksella, ei tällä hetkellä ole selkeää kuvaa lastentarhanopettajiensa osaamisesta edellä mainituista, joten tämä tutkimus on tilaajalle tärkeä ja ajankohtainen.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Valitsin tutkimusmenetelmäksi internetkyselyn tulosten nopean analysoinnin ja suuren vastaajamäärän vuoksi. Kyselyyn vastasi yhteensä seitsemänkymmentä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen lastentarhanopettajaa, joista kaksi oli miehiä ja loput kuusikymmentäkahdeksan oli naisia. Toiseksi tutkimusmenetelmäksi valitsin havainnoinnin, jonka avulla pystyin havainnoimaan laitteiden käyttöä ja henkilökunnan osaamista arjen tilanteissa.
Tutkimustulokset osoittavat, että Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksen lastentarhanopet-tajat suhtautuvat myönteisesti lasten mediakasvatukseen. He myös käyttävät mobiililaitteita monipuolisesti kasvatuksen apuvälineenä ja ovat nopeasti hyväksyneet laitteiden käytön päiväkotiympäristössä. TVT- ja mobiililaitteiden käyttö yksiköissä lisääntyy sitä mukaa, kun uusia laitteita saadaan sekä niiden käyttöä koulutetaan henkilökunnalle.