Tukea ja apua työnkuvan muutoksessa
Hakala, Anna-Mari (2018)
Hakala, Anna-Mari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117750
Tiivistelmä
Nykypäivänä muutokset tapahtuvat nopeaan tahtiin ja mukana pysyminen vaatii työntekijältä paljon, koska uuden oppimisen lisäksi pitää työn perustehtävät hoitaa ohella. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, miten työntekijöitä saataisiin innostumaan muutoksesta sekä miten heitä pystyttäisiin tukemaan siinä, joten sen perusteella teoriaosuuden viitekehykseksi valikoitui muutosjohtaminen sekä motivointi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Etelä-Pohjanmaalla toimivan vakuutusyhtiön myynnissä toimivien työntekijöiden suhtautumista strategian mukaiseen työnkuvan muutokseen sekä siihen liittyviin tekijöihin, jotta pystyttäisiin selvittämään, miten työntekijät saataisiin innostumaan muutoksesta. Tarkoituksena oli löytää tekijöitä, joiden avulla kohdeorganisaatio pystyisi tukemaan työntekijöitä muutoksessa ja selvittää, mitkä tekijät motivoisivat heitä siinä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen, ja tutkimusaineisto kerättiin kokonaistutkimuksena internetkyselyn avulla. Linkki kyselyyn lähetettiin perusjoukolle työsähköpostiin. Kyselyn lomakkeessa oli käytetty Likert-asteikon mukaisia väittämiä sekä avoimia kysymyksiä täydentämään vastauksia.
Tutkimuksen tuloksista on nähtävissä, että muutokset ovat vaikuttaneet työntekijän työmotivaatioon. Muutosviestintään kaivataan parannusta, mutta strategia ja sen aiheuttamat muutokset työnkuvaan koetaan selkeiksi. Kehittämistä näyttäisi kaipaavan muutosviestintä sekä työntekijöiden työssään kokema arvostus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Etelä-Pohjanmaalla toimivan vakuutusyhtiön myynnissä toimivien työntekijöiden suhtautumista strategian mukaiseen työnkuvan muutokseen sekä siihen liittyviin tekijöihin, jotta pystyttäisiin selvittämään, miten työntekijät saataisiin innostumaan muutoksesta. Tarkoituksena oli löytää tekijöitä, joiden avulla kohdeorganisaatio pystyisi tukemaan työntekijöitä muutoksessa ja selvittää, mitkä tekijät motivoisivat heitä siinä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen, ja tutkimusaineisto kerättiin kokonaistutkimuksena internetkyselyn avulla. Linkki kyselyyn lähetettiin perusjoukolle työsähköpostiin. Kyselyn lomakkeessa oli käytetty Likert-asteikon mukaisia väittämiä sekä avoimia kysymyksiä täydentämään vastauksia.
Tutkimuksen tuloksista on nähtävissä, että muutokset ovat vaikuttaneet työntekijän työmotivaatioon. Muutosviestintään kaivataan parannusta, mutta strategia ja sen aiheuttamat muutokset työnkuvaan koetaan selkeiksi. Kehittämistä näyttäisi kaipaavan muutosviestintä sekä työntekijöiden työssään kokema arvostus.