Hauska Hammastarkastus - Hymyssä suin hammashoitolassa : Animaatiovideo lasten hammashoitopelon ennaltaehkäisyyn
Heiskanen, Jake; Huhtala, Merja; Kudo, Jenni (2018)
Heiskanen, Jake
Huhtala, Merja
Kudo, Jenni
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117740
Tiivistelmä
Pelko on paljon tutkittu ilmiö hammashoidossa, ja sen epidemiologiaa on selvitetty jo vuosien ajan. Se on selviytymistä tukeva, ja usein negatiiviseksi koettu tunne. Tämän vuoksi pelko on poikkeuksellisen helppo tunne oppia muihin tunteisiin verrattuna. Tutkimusten mukaan jopa kolmasosa suomalaisista lapsista pelkää hammashoitoa paljon. Pelot saavatkin usein alkunsa jo varhaislapsuudessa. Mielikuvat ja aikaisemmat huonot kokemukset hammashoidosta altistavat helposti lapsen hammashoitopelolle, ja siksi olemmekin rajanneet aiheen lasten hammashoitopelon ennaltaehkäisyyn. Hammashoitopelon ennaltaehkäisyssä tärkeintä on tutustuttaa lapsi hammashoitolaan ja sen toimenpiteisiin. Animaation katsominen on lapselle turvallinen tapa tutustua epämiellyttäviin tai pelottaviin tilanteisiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimiva animaatiovideo lasten hammashoitopelon ennaltaehkäisemiseksi. Projektimme laadullisena tavoitteena oli tuottaa kohderyhmämme ikä- ja kehitystasoa vastaava tuote, joka palvelee sekä animaation kohderyhmää että tarkoitustaan. Animaatio toimii myös materiaalina suun terveyden edistämistyötä tekeville organisaatioille ja ammattilaisille. Tavoitteena on, että tämä uusi materiaali lisää ja parantaa myös heidän tekemänsä työn laatua pelkopotilaiden parissa.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyöprojektissa valmistimme lasten hammashoitopelkoa ennaltaehkäisevän animaatiovideon käyttäen hyödyksi viimeisintä tutkimustietoa hammashoitopelon syntyyn ja sen ennaltaehkäisyyn liittyen. Hyödyntämällä hammashoitopelon tutkimustietoa yhdessä animaation tekoon pohjautuvan teoriatiedon kanssa, saimme luotua laadukkaan ja toimivan animaatiovideon. Pääyhteistyökumppanina projektissamme oli Suun terveydenhoidon ammattiliitto STAL ry.
Animaatio on hauska ja mielenkiintoa herättävä sekä nykyaikainen menetelmä uuden oppimiseen. Opinnäytetyön työvaiheina olivat aiheen valinta, tietoperustan kokoaminen ja projektisuunnitelman laatiminen. Tämän jälkeen alkoi animaation toteutusvaihe. Animaatiota varten suunnittelimme käsikirjoituksen, organisoimme projektityöskentelyä ja keräsimme palautetta. Viimeinen vaihe animaation valmistumisen jälkeen oli loppuraportin kirjoittaminen. Animaatiovideo on kaikkien katseltavissa osoitteessa www.youtube.com hakusanalla ”hauska hammastarkastus”.
Tulevaisuudessa voidaan tutkia tarkemmin animaatiovideon toimivuutta ja hyötyjä hammashoitopelosta kärsivien lasten keskuudessa. Myöhemmin voidaan tutkia, onko animaatiollamme ollut vaikutusta pelkopotilaiden pelosta johtuviin poisjäämisiin hammashoidossa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimiva animaatiovideo lasten hammashoitopelon ennaltaehkäisemiseksi. Projektimme laadullisena tavoitteena oli tuottaa kohderyhmämme ikä- ja kehitystasoa vastaava tuote, joka palvelee sekä animaation kohderyhmää että tarkoitustaan. Animaatio toimii myös materiaalina suun terveyden edistämistyötä tekeville organisaatioille ja ammattilaisille. Tavoitteena on, että tämä uusi materiaali lisää ja parantaa myös heidän tekemänsä työn laatua pelkopotilaiden parissa.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyöprojektissa valmistimme lasten hammashoitopelkoa ennaltaehkäisevän animaatiovideon käyttäen hyödyksi viimeisintä tutkimustietoa hammashoitopelon syntyyn ja sen ennaltaehkäisyyn liittyen. Hyödyntämällä hammashoitopelon tutkimustietoa yhdessä animaation tekoon pohjautuvan teoriatiedon kanssa, saimme luotua laadukkaan ja toimivan animaatiovideon. Pääyhteistyökumppanina projektissamme oli Suun terveydenhoidon ammattiliitto STAL ry.
Animaatio on hauska ja mielenkiintoa herättävä sekä nykyaikainen menetelmä uuden oppimiseen. Opinnäytetyön työvaiheina olivat aiheen valinta, tietoperustan kokoaminen ja projektisuunnitelman laatiminen. Tämän jälkeen alkoi animaation toteutusvaihe. Animaatiota varten suunnittelimme käsikirjoituksen, organisoimme projektityöskentelyä ja keräsimme palautetta. Viimeinen vaihe animaation valmistumisen jälkeen oli loppuraportin kirjoittaminen. Animaatiovideo on kaikkien katseltavissa osoitteessa www.youtube.com hakusanalla ”hauska hammastarkastus”.
Tulevaisuudessa voidaan tutkia tarkemmin animaatiovideon toimivuutta ja hyötyjä hammashoitopelosta kärsivien lasten keskuudessa. Myöhemmin voidaan tutkia, onko animaatiollamme ollut vaikutusta pelkopotilaiden pelosta johtuviin poisjäämisiin hammashoidossa.