Nuori mieli - 8.-luokkalaisten kokemuksia mielenterveydestä
Rantonen, Marja; Kumpuniemi, Eveliina (2018)
Rantonen, Marja
Kumpuniemi, Eveliina
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117659
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kerätä tietoa nuorten mielenterveyden nykytilanteesta Länsi-Pohjan alueen peruskouluissa. Tavoitteena oli nuorten mielenterveyden edistäminen ja mielenterveysongelmien ennaltaehkäisy. Tulokset esitettiin Maailman mielenterveyspäivään liittyvässä teematapahtumassa 10.10.2018. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää mm. kouluilla ja nuorten mielenterveyshoitotyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi kirjoitelmien kerääminen Meri-Lapin ja Ylitornion koulujen 8.-luokkalaisilta kevään 2018 aikana. Kirjoituksia oli yhteensä 47 kappaletta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Nuorille suunnattiin kolme avointa kysymystä, ja tässä tutkimuksessa tarkasteltiin niistä yhtä: ”Millaista on olla nuori tänä päivänä?”. Kysymyksestä johdettiin tutkimuskysymys: ”Miten nuoret voivat tänään mielenterveyden näkökulmasta?”
Tutkimuksessa tuli esiin, että monet nuoret kokevat voivansa hyvin ja että suomalainen yhteiskunta koettiin hyvänä sekä turvallisena paikkana elää. Keskeisimpänä mielenterveyden häiriönä näyttäytyi masentuneisuus. Kirjoituksista ilmeni, että nuoret kokevat paineita ja stressiä liittyen esimerkiksi koulumenestykseen ja ulkonäköön. Paineita loivat kaverit, opettajat ja muut aikuiset, mutta ennen kaikkea sosiaalinen media. Johtopäätöksinä todettiin, että nuoret tarvitsevat positiivisia ihmissuhteita, aikuisen antamaa tukea ja ohjausta muun muassa stressinhallintaan ja sosiaalisen median käyttöön sekä mahdollisuutta tulla kuulluiksi ja hyväksytyiksi. Lisäksi nuoret kaipaavat monipuolisemmin harrastus- ja virkistysmahdollisuuksia.
Jatkossa olisi hyvä tutkia sosiaalisen median ja mielenterveyden yhteyttä tarkemmin. Lisäksi tämän tutkimuksen voisi toistaa kymmenen vuoden kuluttua, jotta nähtäisiin, millaiset ilmiöt ovat silloin pinnalla.
Avainsanat: nuoruus, mielenterveys, mielenterveyden edistäminen, mielenterveysongelmien ennaltaehkäisy
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi kirjoitelmien kerääminen Meri-Lapin ja Ylitornion koulujen 8.-luokkalaisilta kevään 2018 aikana. Kirjoituksia oli yhteensä 47 kappaletta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Nuorille suunnattiin kolme avointa kysymystä, ja tässä tutkimuksessa tarkasteltiin niistä yhtä: ”Millaista on olla nuori tänä päivänä?”. Kysymyksestä johdettiin tutkimuskysymys: ”Miten nuoret voivat tänään mielenterveyden näkökulmasta?”
Tutkimuksessa tuli esiin, että monet nuoret kokevat voivansa hyvin ja että suomalainen yhteiskunta koettiin hyvänä sekä turvallisena paikkana elää. Keskeisimpänä mielenterveyden häiriönä näyttäytyi masentuneisuus. Kirjoituksista ilmeni, että nuoret kokevat paineita ja stressiä liittyen esimerkiksi koulumenestykseen ja ulkonäköön. Paineita loivat kaverit, opettajat ja muut aikuiset, mutta ennen kaikkea sosiaalinen media. Johtopäätöksinä todettiin, että nuoret tarvitsevat positiivisia ihmissuhteita, aikuisen antamaa tukea ja ohjausta muun muassa stressinhallintaan ja sosiaalisen median käyttöön sekä mahdollisuutta tulla kuulluiksi ja hyväksytyiksi. Lisäksi nuoret kaipaavat monipuolisemmin harrastus- ja virkistysmahdollisuuksia.
Jatkossa olisi hyvä tutkia sosiaalisen median ja mielenterveyden yhteyttä tarkemmin. Lisäksi tämän tutkimuksen voisi toistaa kymmenen vuoden kuluttua, jotta nähtäisiin, millaiset ilmiöt ovat silloin pinnalla.
Avainsanat: nuoruus, mielenterveys, mielenterveyden edistäminen, mielenterveysongelmien ennaltaehkäisy