Kotihoidon tulevaisuuden teknologiaosaamisen kartoitus KOTEK ERKO -hankkeessa
Hyvämäki, Piia; Laukkanen, Elisa; Keckman, Anne (2018)
Hyvämäki, Piia
Laukkanen, Elisa
Keckman, Anne
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117658
Tiivistelmä
Väestömme ikääntyminen on nopeaa ja tämä tuottaa haasteita terveydenhuollolle. Kansallisen kehittämisen keskiössä on sairaalan ulkopuolella tapahtuva hoito ja erityisesti ikääntyneiden kotihoidon kehittäminen. Joustavuus ja yksilöllisyys hoitopoluissa korostuvat. Digitalisaatio ja hoitoteknologia ovat keskeisiä ratkaisuvaihtoehtoja tulevaisuuden hoidon haasteisiin ja ne tuottavat uusia osaamistarpeita kotihoidossa työskenteleville.
Erikoistumiskoulutus nykyteknologian hyväksikäytöstä ikäihmisten kotihoidossa eli KOTEK ERKO -hankkeen keskeisenä tavoitteena on suunnitella ammattikorkeakoulutasoinen erikoistumiskoulutus, jonka avulla voidaan tuottaa valtakunnallisesti tietoa ja osaamista liittyen kotihoidossa käytettävään teknologiaan ja digitalisaatioon. Oulun ammattikorkeakoulu vastaa työpaketista, jonka tavoitteina on vertailla jo olemassa olevia koulutuksia niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin huomioiden erityisesti teknologiaan ja digitalisaatioon liittyvät eettiset kysymykset.
Hankkeessa on tähän mennessä luotu benchmark-väline suomeksi ja englanniksi. Benchmark on tehty ensimmäistä kertaa Mälardalenin yliopistossa keväällä 2018. Työelämäyhteistyö Oulun kaupungin ja Oulun kaaren kanssa on alkanut workshop-työskentelynä ja jatkuu keväällä 2019 koulutusrakenteen arvioinnilla.
Erikoistumiskoulutus nykyteknologian hyväksikäytöstä ikäihmisten kotihoidossa eli KOTEK ERKO -hankkeen keskeisenä tavoitteena on suunnitella ammattikorkeakoulutasoinen erikoistumiskoulutus, jonka avulla voidaan tuottaa valtakunnallisesti tietoa ja osaamista liittyen kotihoidossa käytettävään teknologiaan ja digitalisaatioon. Oulun ammattikorkeakoulu vastaa työpaketista, jonka tavoitteina on vertailla jo olemassa olevia koulutuksia niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin huomioiden erityisesti teknologiaan ja digitalisaatioon liittyvät eettiset kysymykset.
Hankkeessa on tähän mennessä luotu benchmark-väline suomeksi ja englanniksi. Benchmark on tehty ensimmäistä kertaa Mälardalenin yliopistossa keväällä 2018. Työelämäyhteistyö Oulun kaupungin ja Oulun kaaren kanssa on alkanut workshop-työskentelynä ja jatkuu keväällä 2019 koulutusrakenteen arvioinnilla.