Kohti yhteisopettajuutta
Kosonen, Emma; Hakola, Mari (2018)
Kosonen, Emma
Hakola, Mari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117657
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Me muuttajat – hankkeen kanssa. Me muuttajat – hankkeen tavoitteena on murtaa olemassa olevia opetuskäytänteitä sekä edistää innovatiivisia oppimisympäris-töjä Kaurialan ja Hämeenlinnan Lyseon lukioissa.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Hämeenlinnan Lyseon lukion ja Kau-rialan lukion työyhteisöjä, joiden tarkoituksena on kokeilla sekä ot-taa käyttöön uudenlaisia pedagogisia toimintatapoja. Uusien ope-tusmenetelmien käyttöönoton myötä korostuu yhdessä opettami-nen, yhteisten tilojen käyttö sekä jakaminen samanaikaisesti. Opin-näytetyöllä tuotiin esiin opettajien näkemyksiä yhteisopettajuudesta sekä yhteisopettajuutta edistäviä ja estäviä tekijöitä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opettajien näkemyksiä yh-teisopettajuudesta ja sen mahdollisista muutoksista opetuskäytän-teissä. Tavoitteena oli muodostaa malli, joka edistää onnistuneen yh-teisopettajuuden muodostumista Hämeenlinnan Lyseon lukiossa se-kä Kaurialan lukiossa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonke-ruu menetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka lähetettiin mo-lempien koulujen opettajille. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että yhteisopettajuus tuo mukanaan haasteita. Tästä huolimatta opettajat kokivat, että oikeanlaisilla re-sursseilla sekä motivaatiolla opetustyön kehittämiseen voidaan saa-da uusia näkökulmia sekä uutta osaamista opetustyöhön.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Hämeenlinnan Lyseon lukion ja Kau-rialan lukion työyhteisöjä, joiden tarkoituksena on kokeilla sekä ot-taa käyttöön uudenlaisia pedagogisia toimintatapoja. Uusien ope-tusmenetelmien käyttöönoton myötä korostuu yhdessä opettami-nen, yhteisten tilojen käyttö sekä jakaminen samanaikaisesti. Opin-näytetyöllä tuotiin esiin opettajien näkemyksiä yhteisopettajuudesta sekä yhteisopettajuutta edistäviä ja estäviä tekijöitä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opettajien näkemyksiä yh-teisopettajuudesta ja sen mahdollisista muutoksista opetuskäytän-teissä. Tavoitteena oli muodostaa malli, joka edistää onnistuneen yh-teisopettajuuden muodostumista Hämeenlinnan Lyseon lukiossa se-kä Kaurialan lukiossa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonke-ruu menetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka lähetettiin mo-lempien koulujen opettajille. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että yhteisopettajuus tuo mukanaan haasteita. Tästä huolimatta opettajat kokivat, että oikeanlaisilla re-sursseilla sekä motivaatiolla opetustyön kehittämiseen voidaan saa-da uusia näkökulmia sekä uutta osaamista opetustyöhön.