Oppimisen monet muodot : työsuhteessa tapahtuva harjoittelu
Friman, Anniina (2018)
Friman, Anniina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017599
Tiivistelmä
Kliininen harjoittelu on olennainen osa sairaanhoitajan tutkintoa. Ohjatun harjoittelun avulla opiskelija perehtyy sairaanhoitajan keskeisimpiin työtehtäviin ja oppii soveltamaan jo opittuja tietoja sekä taitoja aidoissa potilaskontakteissa ja oppimisympäristöissä. Tiiviillä koulun ja työelämän välisellä yhteistyöllä voidaan varmistaa tulevien ammattilaisten työelämää tukeva oppiminen ja koulutus.
Turun Ammattikorkeakoulun ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin yhteisen kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda joustava ja innovatiivinen tapa suorittaa käytännön harjoittelua sekä luoda malli, jossa integroituvat työ, opiskelu, aiempi koulutus ja työkokemus. Hankkeessa suunnitel-tiin sekä testattiin mallia, jossa kolme (n=3) lähihoitajataustan omaavaa sairaanhoitajaopiskelijaa palkattiin lähihoitajan vakanssiin neljän kuukauden ajaksi. Kehittämishankeen soveltavan tutki-muksen avulla haluttiin saada tietoa työsuhteessa suoritetun harjoittelun toimivuudesta opiskeli-joiden, työelämän ohjaajien sekä työyhteisön näkökulmasta. Näiden saatujen tulosten avulla on pyrkimys kehittää työsuhteessa tapahtuvasta harjoittelusta toimiva kokonaisuus, jota olisi mah-dollista tulevaisuudessa soveltaa eri hoitotyön yksiköissä.
Tulokset osoittivat, että työsuhteessa tapahtuva harjoittelu tuki sekä vahvisti opiskelijoiden ammatillista kasvua ja osaamisen vahvistumista monella tavoin. Työsuhteesta johtuen opiskelijat kokivat ajoittain painetta osaamisesta. Paine koettiin pääasiallisesti kuitenkin motivoivana tekijänä, samoin kuin jaksolta saatu rahallinen korvaus. Tavallista pidempi harjoittelu mahdollisti oppimisen syvällisemmän prosessoinnin, mutta toisaalta jakson rikkonaisuus loi haasteita op-pimisprosessin jatkuvuuteen. Tiivis ja järjestelmällinen ohjaussuhde sekä opettajan läsnäolo jakson aikana vaikutti positiivisesti kaikkiin osapuoliin. Toteutus kokonaisuutena oli varsin on-nistunut, vaikka soveltavan tutkimuksen tulokset osoittivat, että harjoittelumalli vaatii vielä testausta sekä roolien ja työnkuvien selkeyttämistä.
Turun Ammattikorkeakoulun ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin yhteisen kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda joustava ja innovatiivinen tapa suorittaa käytännön harjoittelua sekä luoda malli, jossa integroituvat työ, opiskelu, aiempi koulutus ja työkokemus. Hankkeessa suunnitel-tiin sekä testattiin mallia, jossa kolme (n=3) lähihoitajataustan omaavaa sairaanhoitajaopiskelijaa palkattiin lähihoitajan vakanssiin neljän kuukauden ajaksi. Kehittämishankeen soveltavan tutki-muksen avulla haluttiin saada tietoa työsuhteessa suoritetun harjoittelun toimivuudesta opiskeli-joiden, työelämän ohjaajien sekä työyhteisön näkökulmasta. Näiden saatujen tulosten avulla on pyrkimys kehittää työsuhteessa tapahtuvasta harjoittelusta toimiva kokonaisuus, jota olisi mah-dollista tulevaisuudessa soveltaa eri hoitotyön yksiköissä.
Tulokset osoittivat, että työsuhteessa tapahtuva harjoittelu tuki sekä vahvisti opiskelijoiden ammatillista kasvua ja osaamisen vahvistumista monella tavoin. Työsuhteesta johtuen opiskelijat kokivat ajoittain painetta osaamisesta. Paine koettiin pääasiallisesti kuitenkin motivoivana tekijänä, samoin kuin jaksolta saatu rahallinen korvaus. Tavallista pidempi harjoittelu mahdollisti oppimisen syvällisemmän prosessoinnin, mutta toisaalta jakson rikkonaisuus loi haasteita op-pimisprosessin jatkuvuuteen. Tiivis ja järjestelmällinen ohjaussuhde sekä opettajan läsnäolo jakson aikana vaikutti positiivisesti kaikkiin osapuoliin. Toteutus kokonaisuutena oli varsin on-nistunut, vaikka soveltavan tutkimuksen tulokset osoittivat, että harjoittelumalli vaatii vielä testausta sekä roolien ja työnkuvien selkeyttämistä.