Digitalisaation tuoma muutos hissiteollisuudessa toimi-vien yritysten myyntiin ja myyntiprosesseihin.
Lassila, Jenna (2018)
Lassila, Jenna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017534
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville digitalisuuden tuoma muutos suomen hissiteollisuudessa toimivien yritysten uusmyyntiin ja myyntiprosesseihin. Samalla, kun on tarkasteltu myyntiä, on pohdittu myös ostajien ostokäyttäytymistä ja sen muutosta. Nämä kaksi asiaa kulkevat kuitenkin käsi kädessä, jonka takia tutkimuksessa on ostokäyttäytyminen otettu huomioon.
Tutkimus aloitettiin keväällä 2018. Taustalla tutkimuksessa oli toimeksiantajan mielenkiinto teollista myyntiä kohtaan. Teollisuus oli liian laaja ala ja sitä tuli rajata ja rajaus tehtiin hissiteollisuuteen suomessa.
Johdannon jälkeen tarkastellaan, mitä tarkoittaa digitaalisuus. Kun tämä on katettu, siirryttään myyntiin. Myynnin osiossa on selvennetty lukijalle, mitä tarkoittaa myynti sekä myyntiprosessit. Kappaleessa 4 viedään lukija ostokäyttäytymisen saloihin. Mitä on organisaatioiden ostokäyttäytyminen, ja millä tavalla sen nähdään muuttuneen.
Näiden jälkeen on kerrottu tutkimusmenetelmistä ja valitusta menetelmästä. Minkälaisia tutkimusmenetelmiä voi hyödyntää ja miksi tässä tutkimuksessa on käytetty juurikin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tuloksena tutkimukselle tuli, ettei digitaalisuus ole muuttanut teollista myyntiä radikaalisti, ainakaan vielä. Ala on konservatiivinen ja tietyt asiat tehdään edelleen samalla tavalla. Muutos, joka on koettu, liittyy työkaluihin, joita myynnissä käytetään. Tuotteet voidaan esitellä visuaalisemmin sekä käyttää erilaisia uusia työkaluja ostajien kanssa kommunikointiin. Markkinoinnin automaatio on tuonut työkalun, jolla päästään aikaisemmin kiinni asiakkaaseen ja tämä koettiin yhtenä suurista hyödyistä.
Tutkimus aloitettiin keväällä 2018. Taustalla tutkimuksessa oli toimeksiantajan mielenkiinto teollista myyntiä kohtaan. Teollisuus oli liian laaja ala ja sitä tuli rajata ja rajaus tehtiin hissiteollisuuteen suomessa.
Johdannon jälkeen tarkastellaan, mitä tarkoittaa digitaalisuus. Kun tämä on katettu, siirryttään myyntiin. Myynnin osiossa on selvennetty lukijalle, mitä tarkoittaa myynti sekä myyntiprosessit. Kappaleessa 4 viedään lukija ostokäyttäytymisen saloihin. Mitä on organisaatioiden ostokäyttäytyminen, ja millä tavalla sen nähdään muuttuneen.
Näiden jälkeen on kerrottu tutkimusmenetelmistä ja valitusta menetelmästä. Minkälaisia tutkimusmenetelmiä voi hyödyntää ja miksi tässä tutkimuksessa on käytetty juurikin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tuloksena tutkimukselle tuli, ettei digitaalisuus ole muuttanut teollista myyntiä radikaalisti, ainakaan vielä. Ala on konservatiivinen ja tietyt asiat tehdään edelleen samalla tavalla. Muutos, joka on koettu, liittyy työkaluihin, joita myynnissä käytetään. Tuotteet voidaan esitellä visuaalisemmin sekä käyttää erilaisia uusia työkaluja ostajien kanssa kommunikointiin. Markkinoinnin automaatio on tuonut työkalun, jolla päästään aikaisemmin kiinni asiakkaaseen ja tämä koettiin yhtenä suurista hyödyistä.