Blogi - pedagogisen dokumentoinnin työvälineenä
Jauhiainen, Mia (2018)
Jauhiainen, Mia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917501
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämishankkeena Turussa sijaitsevalle Lastentalo Mukulax Oy:lle. Hankkeen toimeksiantajana ja yhteistyökumppanina toimi Lastentalo Mukulaxin Hirvensalon yksikkö. Toimeksiantajan toiveesta, tehdyn kyselyn pohjalta sekä yhteisten keskustelujen pohjalta päätettiin toteuttaa blogiopas päiväkodin kasvattajille. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää blogin kirjoittamista pedagogisena työvälineenä.
Kehittämishanke alkoi syksyllä 2017, jolloin blogin kirjoittaminen aloitettiin Mukulax Hirvensalon yksikössä. Kehittämishanke päättyi virallisesti keväällä 2018, mutta jatkui opinnäytetyön kirjoittamisella syksyyn 2018 asti. Tarkoituksena oli selkeyttää blogin kirjoittamista oppaan avulla ja antaa kasvattajille selkeä ohje blogin sisältöön. Tutkimustehtävänä oli selvittää, helpottuuko kasvattajien tekemä dokumentointi blogin avulla.
Kehittämishanke hyödyntää laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Aineisto kerättiin strukturoiduilla ja avoimilla kysymyksillä. Tutkimus- ja kehittämistehtävä piti sisällään työntekijöille lähetetyn blogikyselyn, tulosten analysoinnin, kehittämistarpeiden arvioinnin sekä blogioppaan kokoamisen.
Teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatusta, varhaiskasvatussuunnitelmaa, blogia, pedagogista dokumentointia sekä osallisuutta.
Kyselyn vastauksia analysoidessa nousi esille, että blogiopas palvelee parhaiten kasvattajia käytännön työssä. Kyselyn keskeisten tulosten mukaan kasvattajat tietävät teoriassa mitä pedagoginen dokumentointi ja osallisuus tarkoittavat, mutta tarvitsevat tukea niiden käytäntöön tuomiseen. Tästä syystä opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään pedagogista dokumentointia varhaiskasvatuksessa ja osallisuutta. Blogioppaassa käydään läpi muun muassa pedagogisen dokumentoinnin sekä osallisuuden teorioita ja miten näitä toteutetaan käytännössä. Tulevaisuudessa opas tullaan ottamaan käyttöön Lastentalo Mukulax –päiväkodeissa kasvattajien blogin kirjoittamisen tueksi.
Kehittämishanke alkoi syksyllä 2017, jolloin blogin kirjoittaminen aloitettiin Mukulax Hirvensalon yksikössä. Kehittämishanke päättyi virallisesti keväällä 2018, mutta jatkui opinnäytetyön kirjoittamisella syksyyn 2018 asti. Tarkoituksena oli selkeyttää blogin kirjoittamista oppaan avulla ja antaa kasvattajille selkeä ohje blogin sisältöön. Tutkimustehtävänä oli selvittää, helpottuuko kasvattajien tekemä dokumentointi blogin avulla.
Kehittämishanke hyödyntää laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Aineisto kerättiin strukturoiduilla ja avoimilla kysymyksillä. Tutkimus- ja kehittämistehtävä piti sisällään työntekijöille lähetetyn blogikyselyn, tulosten analysoinnin, kehittämistarpeiden arvioinnin sekä blogioppaan kokoamisen.
Teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatusta, varhaiskasvatussuunnitelmaa, blogia, pedagogista dokumentointia sekä osallisuutta.
Kyselyn vastauksia analysoidessa nousi esille, että blogiopas palvelee parhaiten kasvattajia käytännön työssä. Kyselyn keskeisten tulosten mukaan kasvattajat tietävät teoriassa mitä pedagoginen dokumentointi ja osallisuus tarkoittavat, mutta tarvitsevat tukea niiden käytäntöön tuomiseen. Tästä syystä opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään pedagogista dokumentointia varhaiskasvatuksessa ja osallisuutta. Blogioppaassa käydään läpi muun muassa pedagogisen dokumentoinnin sekä osallisuuden teorioita ja miten näitä toteutetaan käytännössä. Tulevaisuudessa opas tullaan ottamaan käyttöön Lastentalo Mukulax –päiväkodeissa kasvattajien blogin kirjoittamisen tueksi.