Lost In Kainuu seikkailutapahtuman markkinointi ulkomaille sosiaalisessa mediassa
Kajanus, Nico (2018)
Kajanus, Nico
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917491
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kainuun Liikunta Ry. Työn tavoit-teena oli suunnitella ja toteuttaa kuuden kuukauden mittainen markkinointikampanja sosiaali-sessa mediassa syyskuussa 2018 järjestettävälle Lost In Kainuu Hossa Adventure Race -seikkailu-urheilutapahtumalle. Kampanjan tavoitteena oli kasvattaa tapahtuman kansainvälis-tä tunnettuutta sekä lisätä ulkomaalaisten osallistujien määrää tapahtumassa. Markkinoinnis-sa hyödynsin Endurance Kainuu Experiencen jo olemassa olevia sosiaalisen median kana-via, joita ovat Facebook, Instagram, Twitter ja YouTube.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu markkinoinnista yleisesti ja sosiaalisessa mediassa. Empiirisessä osuudessa kerron lyhyesti toiminnallisesta opinnäytetyöstä ja tuotepaketin tuot-teistamisesta. Tämän jälkeen kuvaan markkinointikampanjan suunnittelun ja toteutuksen vai-heet sekä esittelen niiden tulokset. Opinnäytetyön tukena käytin Kainuun Liikunnan vuonna 2016 toteuttamaa asiakastyytyväisyyskyselyä.
Kampanjaa pidettiin kokonaisuudessaan onnistuneena, sillä tapahtumaan myytiin ennätys-määrä joukkuepaikkoja. Vaikka tapahtumaan ilmoittautuikin yksi ulkomaalainen joukkue, em-me saaneet myytyä yhtään kansainvälisille joukkueille suunniteltua kisapakettia. Toimeksian-taja sai kuitenkin omien sanojensa mukaan hyvän pohjan kansainvälisen markkinoinnin jat-kamiseen myös tulevaisuudessa. Lisäksi tapahtuma sai kampanjan myötä lisää kansainvälis-tä näkyvyyttä.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu markkinoinnista yleisesti ja sosiaalisessa mediassa. Empiirisessä osuudessa kerron lyhyesti toiminnallisesta opinnäytetyöstä ja tuotepaketin tuot-teistamisesta. Tämän jälkeen kuvaan markkinointikampanjan suunnittelun ja toteutuksen vai-heet sekä esittelen niiden tulokset. Opinnäytetyön tukena käytin Kainuun Liikunnan vuonna 2016 toteuttamaa asiakastyytyväisyyskyselyä.
Kampanjaa pidettiin kokonaisuudessaan onnistuneena, sillä tapahtumaan myytiin ennätys-määrä joukkuepaikkoja. Vaikka tapahtumaan ilmoittautuikin yksi ulkomaalainen joukkue, em-me saaneet myytyä yhtään kansainvälisille joukkueille suunniteltua kisapakettia. Toimeksian-taja sai kuitenkin omien sanojensa mukaan hyvän pohjan kansainvälisen markkinoinnin jat-kamiseen myös tulevaisuudessa. Lisäksi tapahtuma sai kampanjan myötä lisää kansainvälis-tä näkyvyyttä.