Digitalt kunnande inom småbarnspedagogiken : Ur personalens synvinkel
Åberg, Sofia; Asplund, Johanna (2018)
Åberg, Sofia
Asplund, Johanna
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111817405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111817405
Tiivistelmä
Detta examensarbete skrevs på beställning av Helsingfors stad, som en del av projektet Känn teknologin! i daghemmen. Digitala verktyg blir allt vanligare i vårt samhälle, även inom småbarnspedagogiken. Grunderna för planen för småbarnspedagogik lyfter fram personalens uppgift att använda digitala verktyg på ett kreativt och pedagogiskt sätt. Syftet med vårt arbete var därför att kartlägga det digitala kunnandet hos personalen samt hur detta kunde förstärkas. Vi ville belysa hur personalen själv uppfattar sitt digitala kunnande samt hur de upplever stödet de fått. Våra forskningsfrågor var: Hur beskriver personalen på daghem sitt digitala kunnande? Vilka behov ser personalen på daghemmen själv att de har när det kommer till deras digitala kunnande? Vår teoretiska referensram bestod av ett socialpedagogiskt perspektiv samt digital kompetens. Som metod valde vi att använda enkät, för att samla in ett större sampel på en kortare tid. Datainsamlingen ägde rum på svenskspråkiga daghem i Helsingfors. Vi samlade in 66 enkäter från 14 daghem. För att bearbeta vårt insamlade material använde vi oss av univariat analys. Resultaten visade att de flesta av respondenterna använder digitala verktyg åtminstone en gång i veckan och att de flesta uppfattade att de har ett bra digitalt kunnande och en positiv attityd till digitala verktyg som en del av verksamheten. Vidare visade resultaten att de flesta av respondenterna upplevde att de fått bra stöd i att använda digitala verktyg, men att de gärna ville ha mera stöd. Fortbildning på daghemmet, kollegialt stöd och praktiska exempel hörde till de mer önskade stödformerna. Våra slutsatser var att personalen beskriver sitt digitala kunnande i positiva termer och visar ett klart intresse för digitala verktyg. För att lära sig använda digitala verktyg på ett pedagogiskt sätt önskade personalen ett mångsidigt utbud av stödformer, samt en arbetsmiljö som lyfter fram det kollegiala stödet.