Älylaitteiden vaikutus alle kouluikäisten lasten karkeamotorisiin taitoihin ja roolileikkeihin
Anttila, Eeva-Maija; Pekkala, Emilia (2018)
Anttila, Eeva-Maija
Pekkala, Emilia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111817393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111817393
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten älylaitteet vaikuttavat lasten karkeamotorisiin taitoihin ja roolileikkeihin lastentarhanopettajan käsityksen mukaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten lasten karkeamotoriset taidot ja roolileikit ovat muuttuneet varhaiskasvattajien uran aikana sekä millaista lasten älylaitteiden käyttö on kotona. Tavoitteena oli saada lastentarhanopettajien käsityksiä älylaitteiden yhteyksistä lasten karkeamotorisiin taitoihin ja roolileikkeihin.
Tutkimuksen teoriaosuuden pääaiheiksi valittiin karkeamotoriset taidot ja roolileikit. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena eräässä Vaasan kaupungin päiväkodissa haastattelemalla viittä lastentarhanopettajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan älylaitteilla oli sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia lasten karkeamotorisiin taitoihin ja roolileikkeihin. Tuloksista saatiin tietoa, että lapset viettävät melko paljon aikaa älylaitteiden parissa, jonka seurauksena liikunta on jäänyt vähäisemmäksi. Lasten karkeamotoriset taidot eivät kehity niin kuin ennen, mikä näkyy kömpelyytenä lapsissa. Lasten roolileikkejä määrittää peleistä ja lastenelokuvista tutut hahmot.
Tutkimuksen teoriaosuuden pääaiheiksi valittiin karkeamotoriset taidot ja roolileikit. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena eräässä Vaasan kaupungin päiväkodissa haastattelemalla viittä lastentarhanopettajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan älylaitteilla oli sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia lasten karkeamotorisiin taitoihin ja roolileikkeihin. Tuloksista saatiin tietoa, että lapset viettävät melko paljon aikaa älylaitteiden parissa, jonka seurauksena liikunta on jäänyt vähäisemmäksi. Lasten karkeamotoriset taidot eivät kehity niin kuin ennen, mikä näkyy kömpelyytenä lapsissa. Lasten roolileikkejä määrittää peleistä ja lastenelokuvista tutut hahmot.