Työnantajamielikuva rekrytoinnin tehostajana : Inex Partners Oy
Jäske, Sofia (2018)
Jäske, Sofia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111717346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111717346
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Inex Partners Oy:n sisäistä työnantajamielikuvaa ja sitä, minkälaisena logistiikkatyöntekijät kokivat työnantajansa. Inex Partners Oy:n työnantajamielikuvasta oli tarkoitus johtaa johtopäätöksiä ja esittää kehitysehdotuksia siitä, mitä voidaan tehdä paremmin työnantajamielikuvan eteen, jotta se tehostaisi rekrytointia ja houkuttelisi potentiaalisia työnhakijoita yritykseen tulevaisuudessa. Tarkoituksena oli myös selvittää logistiikkatyöntekijöiden sosiaalisen median käyttöä ja saada tietää, mitkä sosiaalisen median kanavat ovat hyödyllisimpiä työnantajamielikuvan välittämisessä työnhakijoille.
Opinnäytetyön menetelmä oli määrällinen tutkimus. Tutkimus tehtiin verkkokyselylomakkeen avulla. Tutkimuksessa käytettiin strukturoituja kysymyksiä eli vastausvaihtoehdot oli ennalta määritelty mutta niihin pystyi tarvittaessa tarkentamaan vastausta. Strukturoitujen kysymysten alla oli myös avoimia kysymyksiä, joihin pystyi tarkemmin kertomaan kehitysideoita. Kyselytutkimus suunnattiin päivittäistavaralogistiikkakeskuksen logistiikkatyöntekijöille, koska päivittäistavaralogistiikkakeskukseen rekrytoidaan käynnistysvaiheen vuoksi uusia työntekijöitä vielä vuosien 2018 ja 2019 aikana ja päivittäistavaralogistiikkakeskukseen oli ollut haastavampaa löytää osaavaa työvoimaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus painottui erilaisiin aineistoihin. Opinnäytetyön viitekehyksessä hyödynnettiin erilaista työnantajamielikuva- ja rekrytointikirjallisuutta, internetartikkeleita ja aiempia tutkimuksia. Viitekehyksen aihealueet painottuivat työnantajamielikuvaan, rekrytointiprosessiin ja sosiaaliseen mediaan työnantajamielikuvan ja rekrytoinnin näkökulmasta.
Tutkimuksen perusteella Inexin työnantajamielikuva oli kohtalainen logistiikkatyöntekijöiden keskuudessa. Muuten tulokset olivat pääosin positiivisia erilaisten tekijöiden kohdalla ja ideoita tuli työnantajamielikuvan kehittämiseksi rekrytoinnin kannalta. Suurimmiksi kehittämiskohteiksi osoittautuivat kulkeminen työpaikalle, työajat ja työhyvinvoinnin parantaminen.
Opinnäytetyön menetelmä oli määrällinen tutkimus. Tutkimus tehtiin verkkokyselylomakkeen avulla. Tutkimuksessa käytettiin strukturoituja kysymyksiä eli vastausvaihtoehdot oli ennalta määritelty mutta niihin pystyi tarvittaessa tarkentamaan vastausta. Strukturoitujen kysymysten alla oli myös avoimia kysymyksiä, joihin pystyi tarkemmin kertomaan kehitysideoita. Kyselytutkimus suunnattiin päivittäistavaralogistiikkakeskuksen logistiikkatyöntekijöille, koska päivittäistavaralogistiikkakeskukseen rekrytoidaan käynnistysvaiheen vuoksi uusia työntekijöitä vielä vuosien 2018 ja 2019 aikana ja päivittäistavaralogistiikkakeskukseen oli ollut haastavampaa löytää osaavaa työvoimaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus painottui erilaisiin aineistoihin. Opinnäytetyön viitekehyksessä hyödynnettiin erilaista työnantajamielikuva- ja rekrytointikirjallisuutta, internetartikkeleita ja aiempia tutkimuksia. Viitekehyksen aihealueet painottuivat työnantajamielikuvaan, rekrytointiprosessiin ja sosiaaliseen mediaan työnantajamielikuvan ja rekrytoinnin näkökulmasta.
Tutkimuksen perusteella Inexin työnantajamielikuva oli kohtalainen logistiikkatyöntekijöiden keskuudessa. Muuten tulokset olivat pääosin positiivisia erilaisten tekijöiden kohdalla ja ideoita tuli työnantajamielikuvan kehittämiseksi rekrytoinnin kannalta. Suurimmiksi kehittämiskohteiksi osoittautuivat kulkeminen työpaikalle, työajat ja työhyvinvoinnin parantaminen.