Olipa kerran instawalk : Tarinapääoma markkinointiviestinnässä
Dey, Riina (2018)
Dey, Riina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111717343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111717343
Tiivistelmä
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään tarinankerrontaa markkinointiviestinnässä sekä brändin, vaikuttaja- ja tapahtumamarkkinoinnin myötävaikutusta, kun yritys hyödyntää tarinoita viestinnässään. Tarina on yrityksen työkalu ja sillä voi menestyä vain, jos yritys lunastaa lupauksensa ja ansaitsee kuulijoiden luottamuksen. Vaikuttajat auttavat markkinoita ymmärtämään paremmin tarinoita. Se, miten ja kenen kanssa yritys heijastelee muuta maailmaan, kertoo, kuka se on. Tapahtuma sopii tämän päivän totuttuun avoimeen ja helppoon kaksisuuntaiseen kommunikointiin yrityksen ja sen sidosryhmien välillä. Se antaa yritykselle mahdollisuuden kerätä tietoja, joita se voi hyödyntää markkinointiviestinnän suunnittelussa.
Opinnäytetyössä on toteutettu tapahtuma Canonille. Työn toiminnallisessa osuudessa kuvaillaan instawalk -tapahtuma: suunnittelu, tapahtuma, palautteen kerääminen ja jälkimarkkinointi. Instawalk on Instagramin sivutuotteena yhteisöjen itsensä innovoima yhteisöllinen tapahtuma, jossa kuvataan sekä jaetaan kuvia Instagram-yhteisöpalveluun käyttäen sovittuja aihetunnisteita.
Tapahtuman no-show prosentti oli nolla ja se sai yhden PR-osuman. Tapahtuma muutti osallistujien asenteita ja teki brändiä tutummaksi. Se sitoutti vanhoja asiakkaita ja toi mukanaan uusia. Instawalkin myötä asiakkaista saatiin lisätietoa, mitä voi jatkojalostaa ja hyödyntää tulevissa tapahtumissa sekä markkinointiviestinnässä. Tapahtuma täytti sille asetetut tavoitteet ja oli onnistunut.
Opinnäytetyössä on toteutettu tapahtuma Canonille. Työn toiminnallisessa osuudessa kuvaillaan instawalk -tapahtuma: suunnittelu, tapahtuma, palautteen kerääminen ja jälkimarkkinointi. Instawalk on Instagramin sivutuotteena yhteisöjen itsensä innovoima yhteisöllinen tapahtuma, jossa kuvataan sekä jaetaan kuvia Instagram-yhteisöpalveluun käyttäen sovittuja aihetunnisteita.
Tapahtuman no-show prosentti oli nolla ja se sai yhden PR-osuman. Tapahtuma muutti osallistujien asenteita ja teki brändiä tutummaksi. Se sitoutti vanhoja asiakkaita ja toi mukanaan uusia. Instawalkin myötä asiakkaista saatiin lisätietoa, mitä voi jatkojalostaa ja hyödyntää tulevissa tapahtumissa sekä markkinointiviestinnässä. Tapahtuma täytti sille asetetut tavoitteet ja oli onnistunut.