Xamkin lanseerauksen markkinointiviestintä ja sen luomat mielikuvat
Pekkalin, Roosa (2018)
Pekkalin, Roosa
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111617317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111617317
Tiivistelmä
Idea opinnäytetyöhön tuli mielenkiinnosta selvittää, kuinka hyvin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun markkinointiviestinnän tavoitteet ovat toteutuneet. Aihe muotoutui vielä tekovaiheessa hieman, kun keskustelua käytiin toimeksiantajan, Xamkin viestintä- ja markkinointipäällikkö Tiivi Pukkila-Nupposen kanssa. Työn tavoitteena oli selvittää, millaiset mielikuvat Xamkissa 2017 vuonna aloittaneilla opiskelijoilla oli hakuvaiheessa ennen koulun aloittamista, ja verrata niitä nykyisiin mielikuviin, jotka ovat syntyneet koulun aloittamisen jälkeen. Tämän avulla on mahdollista selvittää, kuinka hyvää ja todenmukaista Xamkin lanseerauksessa käytetty markkinointiviestintä on todellisuudessa.
Opiskelijoiden mielikuvia Xamkista tutkittiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla, jossa opiskelijoille lähetettiin sähköpostitse kyselylomake. Tässä olennaista oli tietysti kerätä juuri oikeanlaiset ja oikein muotoillut kysymykset, jotta vastauksista saadaan mahdollisimman todenmukaiset ja hyödylliset. Opiskelijoilla oli noin puolitoista viikkoa aikaa vastata kyselyyn, ja motivoivana tekijänä kaikkien vastanneiden kesken arvottiin viisi Xamk-hupparia.
Työssä tutustutaan hieman Xamkin lanseeraukseen sekä markkinointiviestintään ja sen budjettiin. Tarkoitus oli myös selvittää, millaisista kanavista opiskelijat ovat saaneet tietoa Xamkista. Saatuja vastaustuloksia on tutkittu muutamasta eri näkökulmasta vastaajien taustatietojen perusteella, esimerkiksi vertaamalla eri kampusten antamia vastauksia sekä sukupuolen perusteella. Tämän avulla saadaan selville, kuinka paljon eroavuuksia esimerkiksi eri kampusten näkökulmissa on ja millä kampuksilla tai osa-alueilla on mahdollisesti eniten kehittämisen tarvetta. Eri kampusten väliset erot olivat loppujen lopuksi melko pieniä, isommat erot löytyvät eri koulutusalojen puolelta.
Uskon, että työstäni on hyötyä toimeksiantajalle Xamkin markkinointiviestinnän kehittämisen osalta. Se voi antaa myös suuntaa muiden kehittämistä vaativien asioiden osalta. Tekemällä hieman lisätutkimuksia, työstä voi olla todella monenlaista muutakin hyötyä.
Opiskelijoiden mielikuvia Xamkista tutkittiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla, jossa opiskelijoille lähetettiin sähköpostitse kyselylomake. Tässä olennaista oli tietysti kerätä juuri oikeanlaiset ja oikein muotoillut kysymykset, jotta vastauksista saadaan mahdollisimman todenmukaiset ja hyödylliset. Opiskelijoilla oli noin puolitoista viikkoa aikaa vastata kyselyyn, ja motivoivana tekijänä kaikkien vastanneiden kesken arvottiin viisi Xamk-hupparia.
Työssä tutustutaan hieman Xamkin lanseeraukseen sekä markkinointiviestintään ja sen budjettiin. Tarkoitus oli myös selvittää, millaisista kanavista opiskelijat ovat saaneet tietoa Xamkista. Saatuja vastaustuloksia on tutkittu muutamasta eri näkökulmasta vastaajien taustatietojen perusteella, esimerkiksi vertaamalla eri kampusten antamia vastauksia sekä sukupuolen perusteella. Tämän avulla saadaan selville, kuinka paljon eroavuuksia esimerkiksi eri kampusten näkökulmissa on ja millä kampuksilla tai osa-alueilla on mahdollisesti eniten kehittämisen tarvetta. Eri kampusten väliset erot olivat loppujen lopuksi melko pieniä, isommat erot löytyvät eri koulutusalojen puolelta.
Uskon, että työstäni on hyötyä toimeksiantajalle Xamkin markkinointiviestinnän kehittämisen osalta. Se voi antaa myös suuntaa muiden kehittämistä vaativien asioiden osalta. Tekemällä hieman lisätutkimuksia, työstä voi olla todella monenlaista muutakin hyötyä.