Mielenterveyspeli yläkoululaisille
Vesamäki, Topi; Wiik, Eero (2018)
Vesamäki, Topi
Wiik, Eero
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111617312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111617312
Tiivistelmä
Nuorten tietoisuus mielenterveydestä on melko vähäistä verraten siihen, kuinka moneen nuoreen mielenterveyden ongelmat vaikuttavat. Mielenterveys on käsitteenä nuorille melko abstrakti aihe, ja sen ymmärtämiseen on vaikeaa saada kosketuspintaa. Lapsena alkaneet mielenterveyden ongelmat heijastuvat ihmisen persoonaan myös myö-hemmällä iällä, ja varhainen puuttuminen niihin helpottaa edistyksellistä hoitoprosessia. Noin 10% lapsista ja nuo-rista kärsii mielenterveyden ongelmista ja arviolta 70% tapauksista johtuu puutteelisesta iänmukaisesta virikkeestä sekä sosiaalisesta vuorovaikutuksesta.
Lasten ja nuorten mielenterveyden ongelmien kirjo on laaja. Työmme käsittelee ongelmista nuorille yleisimpiä. Selvitimme, että ahdistuneisuushäiriöt, masennus, päihdehäiriöt ja käytöshäiriöt ovat yleisimpiä yläkoululaisten mielenterveyden ongelmia. Ahdistuneisuus häiriöistä yleisimpiä yläkouluikäisillä ovat yleinen ahdistuneisuushäiriö, paniikkihäiriö, traumaperäinen stressireaktio, määräkohtaiset pelot, sosiaalisten tilanteiden pelko, julkisten paikko-jen pelko ja pakko-oireinen häiriö. Työssä masennuksella tarkoitetaan diagnosoitua depressiota.
Opinnäytetyössämme haluamme tarjota mahdollisuuden nuorille tutkiskella omaa mielen hyvinvointia, ja toivomme, että työmme tuotos madaltaa kynnystä keskustella omasta mielen hyvinvoinnista muiden kanssa. Työ on pyritty tekemään niin yksinkertaiseen muotoon, että sitä pystytään hyödyntämään perusopetuksessa terveystiedon oppi-tunnilla teoriaopiskelun tukemiseksi.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi mielenterveys aiheinen lauta-peli peruskopetuksen terveystiedon mielenterveysosion opetuksen tukemiseen. Lautapeli käsittelee yksinkertaiste-tusti nuorille yleisimpiä mielenterveyden ongelmia. Lautapelin sisältämien kysymyskorttien tiedot ovat peräisin ko-timaisista ja kansainvälisistä lähteistä, jotka on todettu luotettaviksi ja vertailukelpoisiksi tietolähteiksi opetuskäyt-töön. Kysymyksistä on pyritty muovaamaan ikäryhmälle sopivia siten, etteivät ne olisi liian spesifejä. Niiden tarkoi-tus toimia ennemmin tietoiskuina kuin tietovisailuna. Opinnäytetyön tilasi Tervon yhtenäiskoulun terveystiedon opettaja Jaana Tarkkonen.
Lasten ja nuorten mielenterveyden ongelmien kirjo on laaja. Työmme käsittelee ongelmista nuorille yleisimpiä. Selvitimme, että ahdistuneisuushäiriöt, masennus, päihdehäiriöt ja käytöshäiriöt ovat yleisimpiä yläkoululaisten mielenterveyden ongelmia. Ahdistuneisuus häiriöistä yleisimpiä yläkouluikäisillä ovat yleinen ahdistuneisuushäiriö, paniikkihäiriö, traumaperäinen stressireaktio, määräkohtaiset pelot, sosiaalisten tilanteiden pelko, julkisten paikko-jen pelko ja pakko-oireinen häiriö. Työssä masennuksella tarkoitetaan diagnosoitua depressiota.
Opinnäytetyössämme haluamme tarjota mahdollisuuden nuorille tutkiskella omaa mielen hyvinvointia, ja toivomme, että työmme tuotos madaltaa kynnystä keskustella omasta mielen hyvinvoinnista muiden kanssa. Työ on pyritty tekemään niin yksinkertaiseen muotoon, että sitä pystytään hyödyntämään perusopetuksessa terveystiedon oppi-tunnilla teoriaopiskelun tukemiseksi.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi mielenterveys aiheinen lauta-peli peruskopetuksen terveystiedon mielenterveysosion opetuksen tukemiseen. Lautapeli käsittelee yksinkertaiste-tusti nuorille yleisimpiä mielenterveyden ongelmia. Lautapelin sisältämien kysymyskorttien tiedot ovat peräisin ko-timaisista ja kansainvälisistä lähteistä, jotka on todettu luotettaviksi ja vertailukelpoisiksi tietolähteiksi opetuskäyt-töön. Kysymyksistä on pyritty muovaamaan ikäryhmälle sopivia siten, etteivät ne olisi liian spesifejä. Niiden tarkoi-tus toimia ennemmin tietoiskuina kuin tietovisailuna. Opinnäytetyön tilasi Tervon yhtenäiskoulun terveystiedon opettaja Jaana Tarkkonen.