Miekkailullinen seikkailukasvatus sosiaalialan työmenetelmänä
Vesterinen, Mika (2018)
Vesterinen, Mika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111617286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111617286
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli testata ja kehittää historialliseen eurooppalaiseen miekkailuun perustuvaa, tukea tarvitsevalle kohderyhmälle suunnattua seikkailukasvatuksen työmenetelmän käyttöä laajemmin sosiaalialan yössä.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli historiallisen miekkailun käyttö seikkailukasvatuksessa. Historiallinen miekkailu on kamppailulaji, joka keskittyy vanhoihin eurooppalaisiin 1200–1800-lukujen asetaitoihin. Niitä yhdistää se, että taitojen suullinen perimätieto on kadonnut, ja oppeja on tulkittava suoraan alkuperäisistä historiallisista lähteistä. Virallisemmin lajin nimi on historialliset eurooppalaiset asetaidot, englanniksi Historical European Martial Arts eli HEMA.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämäläheisesti toiminnallisista ohjauskerroista muodostuvana projektina, jossa kohderyhmänä olivat kehitysvammaiset. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Savon Vammaisasuntosäätiö SAVAS.
Projekti osoitti, että työmenetelmä soveltuu hyvin kehitysvammaistyöhön, mutta vaatii yksilöllisempää ohjausta ja ohjattavien rajoitteiden tarkkaa huomiointia. Ohjaamisen eettinen johtoajatus on häivyttää ohjattavien kehitysvammaisuus ja lähestyä miekkailua niin että ohjattavien rajoitteet eivät korostu ja ohjattava saa miekkailusta onnistumisen kokemuksia rajoitteista huolimatta.
Miekkailullisen seikkailukasvatuksen työmenetelmässä korostui huolellinen turvallisuusajattelu ja se että ohjaajilta vaaditaan syvää osaamista ja ymmärrystä miekkailusta. Jatkokehitystyö suuntautuu opinnäytetyön perusteella näyttämötaistelun metodien tehokkaampaan hyödyntämiseen ja ohjaajien keskinäisen kommunikaation kehittämiseen toiminnan aikana.
Miekkailullisen seikkailukasvatuksen työmenetelmä on käyttökelpoinen laajemminkin sosiaalialan työssä esim. etsivässä nuorisotyössä syrjäytymisvaarassa olevien ja koulukiusattujen nuorten itsetunnon vahvistamisessa. Työmenetelmän tavoitteet voivat olla moninaiset, esimerkiksi itsetunnon vahvistaminen, kuntoutus, terapia, virkistys, kasvatus tai liikuntaan kannustaminen.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli historiallisen miekkailun käyttö seikkailukasvatuksessa. Historiallinen miekkailu on kamppailulaji, joka keskittyy vanhoihin eurooppalaisiin 1200–1800-lukujen asetaitoihin. Niitä yhdistää se, että taitojen suullinen perimätieto on kadonnut, ja oppeja on tulkittava suoraan alkuperäisistä historiallisista lähteistä. Virallisemmin lajin nimi on historialliset eurooppalaiset asetaidot, englanniksi Historical European Martial Arts eli HEMA.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämäläheisesti toiminnallisista ohjauskerroista muodostuvana projektina, jossa kohderyhmänä olivat kehitysvammaiset. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Savon Vammaisasuntosäätiö SAVAS.
Projekti osoitti, että työmenetelmä soveltuu hyvin kehitysvammaistyöhön, mutta vaatii yksilöllisempää ohjausta ja ohjattavien rajoitteiden tarkkaa huomiointia. Ohjaamisen eettinen johtoajatus on häivyttää ohjattavien kehitysvammaisuus ja lähestyä miekkailua niin että ohjattavien rajoitteet eivät korostu ja ohjattava saa miekkailusta onnistumisen kokemuksia rajoitteista huolimatta.
Miekkailullisen seikkailukasvatuksen työmenetelmässä korostui huolellinen turvallisuusajattelu ja se että ohjaajilta vaaditaan syvää osaamista ja ymmärrystä miekkailusta. Jatkokehitystyö suuntautuu opinnäytetyön perusteella näyttämötaistelun metodien tehokkaampaan hyödyntämiseen ja ohjaajien keskinäisen kommunikaation kehittämiseen toiminnan aikana.
Miekkailullisen seikkailukasvatuksen työmenetelmä on käyttökelpoinen laajemminkin sosiaalialan työssä esim. etsivässä nuorisotyössä syrjäytymisvaarassa olevien ja koulukiusattujen nuorten itsetunnon vahvistamisessa. Työmenetelmän tavoitteet voivat olla moninaiset, esimerkiksi itsetunnon vahvistaminen, kuntoutus, terapia, virkistys, kasvatus tai liikuntaan kannustaminen.