Dokumenttiprosessi : Moodin valinnan vaikutukset elokuvaan
Ylinen, Katja (2018)
Ylinen, Katja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111417178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111417178
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, joka koostuu kirjallisesta osiosta ja teososasta. Kirjallinen tutkimus käsittelee dokumenttiprosessia yleisellä tasolla, ja tutkimuskysymyksenä on ”miten soveltaa moodiluokittelua dokumenttielokuvan suunnittelussa ja toteutuksessa”. Sen teososana on syntynyt opinnäytetyön tekijän yksin työstämänä dokumenttielokuva Vaasankadusta – Kerrostumia (2018).
Kirjallisen osion ytimessä on oman projektin prosessin raportointi ja analysoiminen ja sen linkittäminen moodiluokitteluun: mitkä olivat lähtökohdat ja miten ne toteutuivat. Kirjallinen työ on luonteeltaan laadullinen.
Tutkimuksen toisessa luvussa käsitellään yleisellä tasolla dokumenttielokuvaa, sen historiaa ja määritettä. Kerrotaan geneerisesti dokumenttiprosessin työvaiheista ja siitä, mitä erilaisia rooleja dokumenttituotanto pitää sisällään. Analysoinnin alle otetaan myös ”dokumentin ääni” ja kerrotaan, millaisista asioista dokumentille yksilöityy oma persoonallinen kerrontamuoto. Toisen luvun lopussa kerrotaan lopputyön teososalle asetetut lähtökohdat aivan projektin alkuvaiheessa.
Kolmannessa luvussa otetaan tarkasteluun kolme eri moodeja edustavaa dokumenttielokuvaa ja analysoidaan, miten niissä on toteutunut kyseiselle moodille tunnusomaiset piirteet ja millaisia muita kerrontamuotoja on dokumenteissa käytetty.
Neljäs luku käsittelee lopputyönä tehtyä teososaa Vaasankadusta – Kerrostumia dokumenttielokuvaa yhden hengen tiimin tuotoksena. Lopputuloksena syntyneen elokuvan ääni on ajallisessa kerroksellisuudessa, jota tukee kronologinen kerronta. Tarinassa on elementtejä poeettisesta, selittävästä ja osallistuvasta moodista, mutta vahvimpana hallinnoi havainnoiva moodi. Dokumentin lajityyppi on essee, dokumentti luo mielikuvia tuoden esille tekijöitä, puolesta ja vastaan, Vaasankadun pahamaineisuudelle kontrastina kadun elämän inhimillinen puoli. Työssä käy ilmi, että lähtötekijöihin vaikuttaa ennen kaikkea se, miten tarina elää ja mitä teknisiä ja sisällöllisiä ratkaisuja dokumenttiprosessin aikana tehdään, jotta lopputuloksen voidaan sanoa edustavan tiettyä moodia.
Kirjallisen osion ytimessä on oman projektin prosessin raportointi ja analysoiminen ja sen linkittäminen moodiluokitteluun: mitkä olivat lähtökohdat ja miten ne toteutuivat. Kirjallinen työ on luonteeltaan laadullinen.
Tutkimuksen toisessa luvussa käsitellään yleisellä tasolla dokumenttielokuvaa, sen historiaa ja määritettä. Kerrotaan geneerisesti dokumenttiprosessin työvaiheista ja siitä, mitä erilaisia rooleja dokumenttituotanto pitää sisällään. Analysoinnin alle otetaan myös ”dokumentin ääni” ja kerrotaan, millaisista asioista dokumentille yksilöityy oma persoonallinen kerrontamuoto. Toisen luvun lopussa kerrotaan lopputyön teososalle asetetut lähtökohdat aivan projektin alkuvaiheessa.
Kolmannessa luvussa otetaan tarkasteluun kolme eri moodeja edustavaa dokumenttielokuvaa ja analysoidaan, miten niissä on toteutunut kyseiselle moodille tunnusomaiset piirteet ja millaisia muita kerrontamuotoja on dokumenteissa käytetty.
Neljäs luku käsittelee lopputyönä tehtyä teososaa Vaasankadusta – Kerrostumia dokumenttielokuvaa yhden hengen tiimin tuotoksena. Lopputuloksena syntyneen elokuvan ääni on ajallisessa kerroksellisuudessa, jota tukee kronologinen kerronta. Tarinassa on elementtejä poeettisesta, selittävästä ja osallistuvasta moodista, mutta vahvimpana hallinnoi havainnoiva moodi. Dokumentin lajityyppi on essee, dokumentti luo mielikuvia tuoden esille tekijöitä, puolesta ja vastaan, Vaasankadun pahamaineisuudelle kontrastina kadun elämän inhimillinen puoli. Työssä käy ilmi, että lähtötekijöihin vaikuttaa ennen kaikkea se, miten tarina elää ja mitä teknisiä ja sisällöllisiä ratkaisuja dokumenttiprosessin aikana tehdään, jotta lopputuloksen voidaan sanoa edustavan tiettyä moodia.