Brändin tunnettuuden lisääminen somesuunnitelmalla : Rahula
Ylitalo, Meeri (2018)
Ylitalo, Meeri
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317112
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään sosiaaliseen mediaan brändin tunnettuuden lisäämisen välineenä. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Rahulan Rehu Oy, joka valmistuttaa ja myy raakaruokia sekä kuivaherkkuja lemmikeille. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka Rahula voisi parantaa lemmikkialalla toimivan verkkokauppansa brändin tunnettuutta lemmikkitarvikemarkkinoilla suunnitelmallisen sosiaalisessa mediassa esiintymisen avulla. Tutkimustulosten avulla yritykselle suunnitellaan konkreettinen somesuunnitelma tulevalle vuodelle, jota voidaan toteuttaa johdon tasolla verkkokaupan markkinoinnissa sekä yksittäisten myymälöiden tasolla paikallisesti.
Teoriaosuudessa syvennytään brändiin ja sosiaaliseen mediaan liittyviin käsitteisiin ja teorioihin, jotka ovat tutkimuksen aihealueen kannalta relevantteja. Sosiaaliseen mediaan syvennytään sekä yleisesti että yrityksen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, joka pyrkii ymmärtämään tutkittavaa ilmiötä ja kehittämään yritykselle sopivan ratkaisun. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja, havainnointia ja benchmarking-vertailua. Haastateltaviksi valittiin sekä edustaja yrityksen henkilökunnasta että ulkopuolinen asiantuntija. Havainnointia tehtiin yrityksen nykyisestä somekäyttäytymisestä päiväkirjan muodossa. Benchmarking-vertailuun valittiin kolme johtavaa toimijaa lemmikkitarvikevähittäiskaupan alalta.
Tutkimustulokset antoivat osviittaa siitä, millaista sisältöä ja kuinka usein sosiaalisessa mediassa tulisi julkaista juuri yrityksen kohderyhmälle bränditunnettuuden lisäämiseksi. Tutkimuksessa selvisi myös sosiaalisen median kanavat, joihin yrityksen kannattaa tulevaisuudessa panostaa. Tarkastelun kohteena olivat myös yrityksen resurssit ja organisointi somen käytössä. Tulosten avulla päädyttiin luomaan vuosikello, jonka mukaan kaikki yrityksen sometilit suunnittelisivat julkaistavan sisällön.
Teoriaosuudessa syvennytään brändiin ja sosiaaliseen mediaan liittyviin käsitteisiin ja teorioihin, jotka ovat tutkimuksen aihealueen kannalta relevantteja. Sosiaaliseen mediaan syvennytään sekä yleisesti että yrityksen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, joka pyrkii ymmärtämään tutkittavaa ilmiötä ja kehittämään yritykselle sopivan ratkaisun. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja, havainnointia ja benchmarking-vertailua. Haastateltaviksi valittiin sekä edustaja yrityksen henkilökunnasta että ulkopuolinen asiantuntija. Havainnointia tehtiin yrityksen nykyisestä somekäyttäytymisestä päiväkirjan muodossa. Benchmarking-vertailuun valittiin kolme johtavaa toimijaa lemmikkitarvikevähittäiskaupan alalta.
Tutkimustulokset antoivat osviittaa siitä, millaista sisältöä ja kuinka usein sosiaalisessa mediassa tulisi julkaista juuri yrityksen kohderyhmälle bränditunnettuuden lisäämiseksi. Tutkimuksessa selvisi myös sosiaalisen median kanavat, joihin yrityksen kannattaa tulevaisuudessa panostaa. Tarkastelun kohteena olivat myös yrityksen resurssit ja organisointi somen käytössä. Tulosten avulla päädyttiin luomaan vuosikello, jonka mukaan kaikki yrityksen sometilit suunnittelisivat julkaistavan sisällön.