Essi-Allianssin uusi henkilötietolomake : Kehittäminen ja käyttöönotto
Pirttilahti, Katja (2018)
Pirttilahti, Katja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317111
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kehittää ja ottaa käyttöön Essi-Allianssille uusi sähköinen asiakastietoja sisältävä henkilötietolomake DomaCare-toiminnanohjausjärjestelmässä. Essi-Allianssi on Espoossa toimiva yhteistyömalli, joka tarjoaa espoolaisille sosiaali- ja terveystoimen asiakkaille kotiin vietäviä tukipalveluita. Opinnäytetyöhöni sisältyvän kehittämistyön tavoitteena oli myös parantaa Essi-Allianssin palvelun laatua, sekä sitouttaa allianssin työntekijät henkilötietolomakkeen käyttöönottoon. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa tietoa Espoon sosiaali- ja terveystoimen SAP-työryhmiltä allianssille tulleiden palvelupyyntöjen sisällön käytettävyydestä suhteessa henkilötietolomakkeeseen.
Lähtökohtana opinnäytetyölleni oli tarve uudistaa DomaCare-järjestelmässä käytössä ollut perustietolomake, joka ei vastannut Essi-Allianssin tarpeisiin. Kyseessä on monimuotoinen opinnäytetyö, jossa käytin teoreettisia lähtökohtia hyväkseni käytännön kehittämistyössä. Suunnittelin henkilötietolomaketta yhdessä allianssipäällikön ja työntekijöiden kanssa yhteiskehittämisen avulla. Opinnäytetyössäni käytin menetelminä asiantuntijahaastattelua, sisällön analyysiä (koskien palvelupyyntöjä), sekä yhteiskehittämistä.
Opinnäytetyöni tuotoksena syntyi uuden henkilötietolomakkeen Word-pohjainen malli. Henkilötietolomakkeen käyttöönotto on viivästynyt, joten allianssin työntekijät arvioivat henkilötietolomakkeen sisältöä ja käytettävyyttä henkilötietolomakkeen mallin pohjalta. Saadun palautteen avulla henkilötietolomaketta on mahdollista edelleen kehittää paremmin käyttäjien tarpeita vastaavaksi. Uusi henkilötietolomake on suunniteltu vastaamaan paremmin lomakkeen käyttäjien, allianssin organisaatioiden johdon, asiakkaiden, eri verkostojen ja palvelun tilaajan (Espoon kaupunki) erilaisiin tarpeisiin.
Henkilötietolomakkeen suunnittelussa on huomioitu tarve kirjata palvelupyynnöissä olevaa asiakastietoa lomakkeelle, lomakkeen ajantasaisuus, sekä tietojen hyödyntäminen asiakastyön ja johtamisen näkökulmasta. Lomaketta on suunniteltu huomioiden Essi-Allianssin palveluiden ja DomaCare-järjestelmän kokonaisvaltainen kehittäminen. Jatkossa allianssin palveluiden ja järjestelmän kehittämiseen olisi tarpeellista saada vahvemmin mukaan myös asiakkaiden näkökulmaa ottamalla heidät mukaan kehittämistyöhön. Lisäksi allianssin työntekijöitä tulisi perehdyttää siihen, miten lainsäädäntö koskien asiakkaiden tietosuojaa ohjaa henkilötietolomakkeen käyttöä.
Lähtökohtana opinnäytetyölleni oli tarve uudistaa DomaCare-järjestelmässä käytössä ollut perustietolomake, joka ei vastannut Essi-Allianssin tarpeisiin. Kyseessä on monimuotoinen opinnäytetyö, jossa käytin teoreettisia lähtökohtia hyväkseni käytännön kehittämistyössä. Suunnittelin henkilötietolomaketta yhdessä allianssipäällikön ja työntekijöiden kanssa yhteiskehittämisen avulla. Opinnäytetyössäni käytin menetelminä asiantuntijahaastattelua, sisällön analyysiä (koskien palvelupyyntöjä), sekä yhteiskehittämistä.
Opinnäytetyöni tuotoksena syntyi uuden henkilötietolomakkeen Word-pohjainen malli. Henkilötietolomakkeen käyttöönotto on viivästynyt, joten allianssin työntekijät arvioivat henkilötietolomakkeen sisältöä ja käytettävyyttä henkilötietolomakkeen mallin pohjalta. Saadun palautteen avulla henkilötietolomaketta on mahdollista edelleen kehittää paremmin käyttäjien tarpeita vastaavaksi. Uusi henkilötietolomake on suunniteltu vastaamaan paremmin lomakkeen käyttäjien, allianssin organisaatioiden johdon, asiakkaiden, eri verkostojen ja palvelun tilaajan (Espoon kaupunki) erilaisiin tarpeisiin.
Henkilötietolomakkeen suunnittelussa on huomioitu tarve kirjata palvelupyynnöissä olevaa asiakastietoa lomakkeelle, lomakkeen ajantasaisuus, sekä tietojen hyödyntäminen asiakastyön ja johtamisen näkökulmasta. Lomaketta on suunniteltu huomioiden Essi-Allianssin palveluiden ja DomaCare-järjestelmän kokonaisvaltainen kehittäminen. Jatkossa allianssin palveluiden ja järjestelmän kehittämiseen olisi tarpeellista saada vahvemmin mukaan myös asiakkaiden näkökulmaa ottamalla heidät mukaan kehittämistyöhön. Lisäksi allianssin työntekijöitä tulisi perehdyttää siihen, miten lainsäädäntö koskien asiakkaiden tietosuojaa ohjaa henkilötietolomakkeen käyttöä.