Case Aste: Muuttuvan toimintaympäristön ja uudistuvien asiakastarpeiden vaikutukset palveluliiketoiminnan kehitystarpeisiin
Haliseva, Johanna (2018)
Haliseva, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317087
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on muuttuvan toimintaympäristön sekä uudistuvien asiakastarpeiden vaikutukset palveluliiketoiminnan kehitystarpeisiin. Nykyisin yritysten toimintaympäristöt muuttuvat nopeasti, mikä asettaa liiketoiminnalle useita strategisia haasteita. Nopeiden muutosten myötä liiketoiminnan suunnittelu, kilpailutilanteiden ennakointi ja tulevaisuuden asiakastarpeiden ymmärtäminen on vaikeaa. Opinnäytetyössäni on haluttu kirkastaa mielikuvaa tulevaisuuden toimintaympäristöstä ja asiakkaiden palvelutarpeista sekä pohdittu, kuinka yritys voi vastata näihin tarpeisiin omaa toimintaansa kehittämällä.
Tämän kehittämistyön toimeksiantaja on media- ja markkinointialan yritys Aste Helsinki, ja sen myötä kehittämistehtävä kytkeytyy media-alan toimintaympäristön haasteiden ratkaisemiseen. Palvelumuotoilu on työn päälähestymistapa, ja sen avulla on haluttu saavuttaa syvennettyä ymmärrystä tulevaisuuden asiakastarpeita sekä toimeksiantajan sisäisiä kehitystarpeita kohtaan. Tulevaisuuden toimintaympäristön ennakointi on työn toinen olennainen osa-alue, ja sen avulla työssä on haluttu tunnistaa toimialalla tapahtuvia muutoksia sekä tulevaisuuden kehityssuuntia. Lisäksi työssä on käytetty yhteissuunnittelua ja yhteisöllisiä ideointimenetelmiä tuottamaan toimeksiantajan tulevaisuuden liiketoimintaa kehittäviä palveluideoita sekä sisäistä kehittämistä tukevia ideoita.
Kehittämistyön tuloksena saavutettiin parempaa asiakasymmärrystä sekä hahmotettiin tulevaisuuden toimintaympäristön muutoksia. Työn myötä kartoitettiin ja visualisoitiin konkreettisia kehittämiskohteita laadullisen tiedonhankinnan menetelmien ja yhteissuunnittelun työpajojen kautta. Kehittämistyön tuloksena pystyttiin lisäksi vertaamaan, kuinka lähellä asiakkaiden mielikuva toimeksiantajasta on yrityksen omaa arviota.
Tämän kehittämistyön toimeksiantaja on media- ja markkinointialan yritys Aste Helsinki, ja sen myötä kehittämistehtävä kytkeytyy media-alan toimintaympäristön haasteiden ratkaisemiseen. Palvelumuotoilu on työn päälähestymistapa, ja sen avulla on haluttu saavuttaa syvennettyä ymmärrystä tulevaisuuden asiakastarpeita sekä toimeksiantajan sisäisiä kehitystarpeita kohtaan. Tulevaisuuden toimintaympäristön ennakointi on työn toinen olennainen osa-alue, ja sen avulla työssä on haluttu tunnistaa toimialalla tapahtuvia muutoksia sekä tulevaisuuden kehityssuuntia. Lisäksi työssä on käytetty yhteissuunnittelua ja yhteisöllisiä ideointimenetelmiä tuottamaan toimeksiantajan tulevaisuuden liiketoimintaa kehittäviä palveluideoita sekä sisäistä kehittämistä tukevia ideoita.
Kehittämistyön tuloksena saavutettiin parempaa asiakasymmärrystä sekä hahmotettiin tulevaisuuden toimintaympäristön muutoksia. Työn myötä kartoitettiin ja visualisoitiin konkreettisia kehittämiskohteita laadullisen tiedonhankinnan menetelmien ja yhteissuunnittelun työpajojen kautta. Kehittämistyön tuloksena pystyttiin lisäksi vertaamaan, kuinka lähellä asiakkaiden mielikuva toimeksiantajasta on yrityksen omaa arviota.