"Joko myö mennään sinne retkelle?" -Luontosuhteen vahvistaminen varhaiskasvatuksessa
Lukkarinen, Annukka; Peltola, Hanna (2018)
Lukkarinen, Annukka
Peltola, Hanna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317081
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli lasten luontaisen luontosuhteen vahvistaminen ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen menetelmiä käyttäen. Toiminnan tavoitteena oli innostaa luonnossa tapahtuvan toiminnallisen retkipäivän myötä lasten vapaa-ajalla tapahtuvaa liikkumista, leikkimistä sekä tutkimista lähiympäristöissä. Toimeksiantaja oli Kontiolahdella sijaitseva päiväkoti ja kohderyhmänä päiväkodissa esiopetusikäiset lapset. Toimintapäivä pidettiin keväällä 2018 Kontiolahdella monimuotoisessa luonnossa.
Ennen toimintapäivää kävimme päiväkodilla pitämässä ympäristöaiheisia tuokioita esi-opetusryhmille. Tuokioiden pohjalta valmistelimme toimintapäivälle lapsille suunnattuja rastipistetehtäviä. Teimme materiaalipankin päiväkodin käyttöön ympäristökasvatuksen oppimisen tueksi. Lapsille oli valmistettu erilaisia rastipisteitä käyttäen tehtävissä ympäristökasvatuksen teemoja, kuten kestävä kehitys ja luontotietämys. Menetelminä käytettiin sadutusta, seikkailukasvatuksen toiminnallisuutta sekä lasten motorisia, -ja ongelmaratkaisutaitoja hyödyntäviä tehtäviä.
Päiväkodin kasvattajilta saamamme palaute osoitti, että toimintapäivä tarjosi lapsille kokemuksellista oppimista, yhteenkuuluvuutta sekä kiinnostusta lähiympäristöä kohtaan. Toimintapäivän suunnittelu ja toteutus opetti meille prosessin oppimisen vaiheet ja mahdollisti lapsille luonnossa oppimisen.
Ennen toimintapäivää kävimme päiväkodilla pitämässä ympäristöaiheisia tuokioita esi-opetusryhmille. Tuokioiden pohjalta valmistelimme toimintapäivälle lapsille suunnattuja rastipistetehtäviä. Teimme materiaalipankin päiväkodin käyttöön ympäristökasvatuksen oppimisen tueksi. Lapsille oli valmistettu erilaisia rastipisteitä käyttäen tehtävissä ympäristökasvatuksen teemoja, kuten kestävä kehitys ja luontotietämys. Menetelminä käytettiin sadutusta, seikkailukasvatuksen toiminnallisuutta sekä lasten motorisia, -ja ongelmaratkaisutaitoja hyödyntäviä tehtäviä.
Päiväkodin kasvattajilta saamamme palaute osoitti, että toimintapäivä tarjosi lapsille kokemuksellista oppimista, yhteenkuuluvuutta sekä kiinnostusta lähiympäristöä kohtaan. Toimintapäivän suunnittelu ja toteutus opetti meille prosessin oppimisen vaiheet ja mahdollisti lapsille luonnossa oppimisen.