Opiskelun muotoilusta imua opiskeluun
Laine, Juha (2018)
Laine, Juha
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317059
Tiivistelmä
Job demands – resources eli JD-R malli, tarkastelee työn voimavarojen ja vaatimusten suhdetta työssä koettuun työhyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja työtä kohtaan koettuun imuun ja siihen sitoutumiseen. Työn imun katsotaan edellyttävän työhön, työn järjestämiseen, työyhteisön vuorovaikutukseen ja organisaatioon liittyviä voimavaroja. Näihin voi vaikuttaa työtä muotoilemalla. Muotoilussa itse työtä ei muuteta, vaan osia työtehtävistä, työn sosiaalista ulottuvuutta tai näkökulmaa työhön. Opiskelun on opiskelijan työtä.
Kehittämisprojektissa tarkasteltiin Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemusta opiskelun imusta ja miten paljon opiskelijat muotoilevat opiskeluaan. Tutkimus pohjautui Turun ammattikorkeakoulussa vuosina 2015 ja 2016 tehtyjen Innostava yhteisö – opiskelijakyselyjen tuloksiin sekä Turun ammattikorkeakoulun hallinnoiman, Valmiina työelämään -hankkeen osahankkeen kehittämän, digitaalista oppimisympäristöä hyödyntävän, Valmiina työelämään opintokokonaisuuden opiskelun muotoilua käsittelevään osioon tulleisiin opiskelijoiden vastauksiin. Näiden pohjalta laadittiin kehittämisehdotuksia, joiden toteuttamisen myötä voitaisiin vahvistaa opiskelijoiden kykyä muotoilla opintojaan ja kokea opiskelun imua.
Tutkimus osoitti opiskelun muotoilu olevan jo nyt varsin yleistä ja opiskelijoiden tunnistavan monia erilaisia tapoja muotoilla opiskeluaan. Opiskelun imun havaittiin kasvavan muotoilun lisäämisen myötä. Opintojen muotoilua ja koettua opiskelun imua voidaan vahvistaa tarjoamalla sisällöltään ja toteuttamistavaltaan riittävän monipuolisia opintoja, erilaisia lisätehtäviä ja projekteja. Opiskelun muotoilun vahvistaminen vaati toteutuakseen ohjaus- ja opetushenkilökunnan riittävän resursoinnin, minkä myötä keskittyminen perustehtäviin, ohjaukseen ja opetukseen, mahdollistuu.
Kehittämisprojektissa tarkasteltiin Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemusta opiskelun imusta ja miten paljon opiskelijat muotoilevat opiskeluaan. Tutkimus pohjautui Turun ammattikorkeakoulussa vuosina 2015 ja 2016 tehtyjen Innostava yhteisö – opiskelijakyselyjen tuloksiin sekä Turun ammattikorkeakoulun hallinnoiman, Valmiina työelämään -hankkeen osahankkeen kehittämän, digitaalista oppimisympäristöä hyödyntävän, Valmiina työelämään opintokokonaisuuden opiskelun muotoilua käsittelevään osioon tulleisiin opiskelijoiden vastauksiin. Näiden pohjalta laadittiin kehittämisehdotuksia, joiden toteuttamisen myötä voitaisiin vahvistaa opiskelijoiden kykyä muotoilla opintojaan ja kokea opiskelun imua.
Tutkimus osoitti opiskelun muotoilu olevan jo nyt varsin yleistä ja opiskelijoiden tunnistavan monia erilaisia tapoja muotoilla opiskeluaan. Opiskelun imun havaittiin kasvavan muotoilun lisäämisen myötä. Opintojen muotoilua ja koettua opiskelun imua voidaan vahvistaa tarjoamalla sisällöltään ja toteuttamistavaltaan riittävän monipuolisia opintoja, erilaisia lisätehtäviä ja projekteja. Opiskelun muotoilun vahvistaminen vaati toteutuakseen ohjaus- ja opetushenkilökunnan riittävän resursoinnin, minkä myötä keskittyminen perustehtäviin, ohjaukseen ja opetukseen, mahdollistuu.