Tuoksujen koulutus myyntihenkilöstölle
Lindh, Linda (2018)
Lindh, Linda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111216975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111216975
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää tehokkain tapa kouluttaa tuoksuja myyntihenkilöstölle ja pohtia voiko tuoksuja kouluttaa verkossa tai videokoulutuksena. Teoriassa käytiin läpi tuoksujen tyypit, tuoksuperheet, visuaalit sekä mainonta. Sen lisäksi myös kouluttamisen ja eri koulutustapojen, lähiopetuksen, verkkokoulutuksen ja videokoulutuksen teoriaa esiteltiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa informaatiota kosmetiikan maahantuojan Oy Transmeri Ab:lle, jotta he voivat kouluttaa tuoksuja entistä tehokkaammin ja mielekkäämmin.
Tutkimustapana käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja vastauksia saatiin 23, joista 21 oli konsulenttien ja myyjien vastauksia sekä kaksi kouluttajien vastausta. Tavoitteena oli saada tietää, mitä mieltä vastaajat ovat tuoksukoulutuksista ja olisivatko he valmiita opiskelemaan tuoksuja verkossa. Tutkimustulokset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää ja ryhmittelyä käyttäen. Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella tuoksukoulutuksissa tärkeintä ovat raaka-aineet ja tarpeeksi selvän mielikuvan saaminen tuoksusta, mutta ajan puutetta pidettiin ongelmana. Vastaajat kertoivat, että tuoksun visuaali ja tapa, jolla kouluttaja kertoo tuoksusta, vaikuttavat tämän mielikuvan syntymiseen. Myös keskustelu toisten kanssa koettiin tärkeäksi ja antoisaksi. Tämän lisäksi esille nousi ristiriitaiset mielipiteet tuoksujen verkkokouluttamisesta. Videokoulutusta pidettiin varteenotettavana vaihtoehtona luentojen tilalle ja se sai paljon kannatusta sekä koulutettavien että kouluttajien keskuudessa.
Tutkimustapana käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja vastauksia saatiin 23, joista 21 oli konsulenttien ja myyjien vastauksia sekä kaksi kouluttajien vastausta. Tavoitteena oli saada tietää, mitä mieltä vastaajat ovat tuoksukoulutuksista ja olisivatko he valmiita opiskelemaan tuoksuja verkossa. Tutkimustulokset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää ja ryhmittelyä käyttäen. Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella tuoksukoulutuksissa tärkeintä ovat raaka-aineet ja tarpeeksi selvän mielikuvan saaminen tuoksusta, mutta ajan puutetta pidettiin ongelmana. Vastaajat kertoivat, että tuoksun visuaali ja tapa, jolla kouluttaja kertoo tuoksusta, vaikuttavat tämän mielikuvan syntymiseen. Myös keskustelu toisten kanssa koettiin tärkeäksi ja antoisaksi. Tämän lisäksi esille nousi ristiriitaiset mielipiteet tuoksujen verkkokouluttamisesta. Videokoulutusta pidettiin varteenotettavana vaihtoehtona luentojen tilalle ja se sai paljon kannatusta sekä koulutettavien että kouluttajien keskuudessa.