Perehdytys motivaation avaintekijänä vastaanottovirkailijan työssä
Yli-Kankahila, Aini (2018)
Yli-Kankahila, Aini
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111016922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111016922
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkimus vastaanottovirkailijoiden perehdyttämisen tärkeydestä henkilökohtaiseen työmotivaatioon liittyen. Tutkimuksen kohteena ovat ensimmäinen työkokemus vastaanottovirkailijan työssä sekä työsuhteen alussa saatu perehdytys.
Työssä tarkastellaan, miten työsuhteen alun perehdytys vaikuttaa myöhempään työmotivaatioon sekä haluun työskennellä
samalle työantajalle tulevaisuudessa. Työssä avataan perehdytystä sekä motivaatiota keskeisinä termeinä ja käsitellään perehdytystä vaativia osa-alueita vastaanottovirkailijan työssä.
Opinnäytetyössä käytetään laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto on hankittu
teemahaastattelujen avulla vastaanottokokemusta omaavilta henkilöiltä Suomesta sekä ulkomailta. Haastatteluja suoritettiin yhteensä kuusi. Tutkimuksen perustana on listata tekijöitä, jotka vaikuttavat motivaation mahdolliseen syntyyn tai puutteeseen.
Tutkimuksesta saaduista tuloksista on nähtävissä yhteys henkilökohtaisen työmotivaation ja perehdytyksen välillä.
Negatiiviset perehdytyskokemukset lisäävät negatiivisia tunteita itse työskentelyssä motivaation laskuna. Motivaatiota toi uusi työsuhde uudessa työpaikassa, mutta epävarmuutta ja motivaation laskua toi huonon perehdytyksen seurauksena
syntynyt itsevarmuuden puute ja epämukavuuden tunne työtehtävien suorittamista kohtaan. Tutkimuksen tuloksena suurin huonoon perehdytykseen vaikuttava syy on ajan puute sekä kunnollisen perehdytysjärjestelmän puuttuminen. Molemmat
huolestuttavat osatekijät ovat korjattavissa pikaisestikin kohdentamalla resurssit oikein. On hotellin vastuuhenkilöistä ja esimiehistä kiinni, miten he asiaan suhtautuvat. Huonon alkuperehdytyksen saaneet henkilöt eivät halua työskennellä
samaisessa työpaikassa tulevaisuudessa, mikä kertoo työsuhteen alun suuresta vaikutuksesta tuleville vuosille. Ensimmäisessä vastaanottovirkailijan työssä saatu hyvä perehdytys antaa hyvän pohjan koko uran jatkolle ja mahdollisuuden
hyödyntää saatuja oppeja tulevaisuudessa työskennellessä matkailu- ja ravitsemisalan tehtävissä.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin yhteenveto, jossa perehdytykseen sekä työmotivaatioon vaikuttavat tekijät löytyvät listattuna analyysina. Tämä yhteenvedon tarkoitus on helpottaa useiden hotellien vastaanoton perehdytystyötä sekä auttaa ymmärtämään, miten suuri vaikutus työsuhteen alulla on tuleville vuosille. Ilman yksittäistä toimeksiantajaa suoritettu opinnäytetyö antaa tulokset usean hotellin käyttöön yhden hotellin sisäisen käytön sijasta.
Työssä tarkastellaan, miten työsuhteen alun perehdytys vaikuttaa myöhempään työmotivaatioon sekä haluun työskennellä
samalle työantajalle tulevaisuudessa. Työssä avataan perehdytystä sekä motivaatiota keskeisinä termeinä ja käsitellään perehdytystä vaativia osa-alueita vastaanottovirkailijan työssä.
Opinnäytetyössä käytetään laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto on hankittu
teemahaastattelujen avulla vastaanottokokemusta omaavilta henkilöiltä Suomesta sekä ulkomailta. Haastatteluja suoritettiin yhteensä kuusi. Tutkimuksen perustana on listata tekijöitä, jotka vaikuttavat motivaation mahdolliseen syntyyn tai puutteeseen.
Tutkimuksesta saaduista tuloksista on nähtävissä yhteys henkilökohtaisen työmotivaation ja perehdytyksen välillä.
Negatiiviset perehdytyskokemukset lisäävät negatiivisia tunteita itse työskentelyssä motivaation laskuna. Motivaatiota toi uusi työsuhde uudessa työpaikassa, mutta epävarmuutta ja motivaation laskua toi huonon perehdytyksen seurauksena
syntynyt itsevarmuuden puute ja epämukavuuden tunne työtehtävien suorittamista kohtaan. Tutkimuksen tuloksena suurin huonoon perehdytykseen vaikuttava syy on ajan puute sekä kunnollisen perehdytysjärjestelmän puuttuminen. Molemmat
huolestuttavat osatekijät ovat korjattavissa pikaisestikin kohdentamalla resurssit oikein. On hotellin vastuuhenkilöistä ja esimiehistä kiinni, miten he asiaan suhtautuvat. Huonon alkuperehdytyksen saaneet henkilöt eivät halua työskennellä
samaisessa työpaikassa tulevaisuudessa, mikä kertoo työsuhteen alun suuresta vaikutuksesta tuleville vuosille. Ensimmäisessä vastaanottovirkailijan työssä saatu hyvä perehdytys antaa hyvän pohjan koko uran jatkolle ja mahdollisuuden
hyödyntää saatuja oppeja tulevaisuudessa työskennellessä matkailu- ja ravitsemisalan tehtävissä.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin yhteenveto, jossa perehdytykseen sekä työmotivaatioon vaikuttavat tekijät löytyvät listattuna analyysina. Tämä yhteenvedon tarkoitus on helpottaa useiden hotellien vastaanoton perehdytystyötä sekä auttaa ymmärtämään, miten suuri vaikutus työsuhteen alulla on tuleville vuosille. Ilman yksittäistä toimeksiantajaa suoritettu opinnäytetyö antaa tulokset usean hotellin käyttöön yhden hotellin sisäisen käytön sijasta.