Päiväkirjaopinnäytetyö HR-assistenttina
Hällström, Aino (2018)
Hällström, Aino
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110916907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110916907
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjaopinnäytetyön tarkoituksena on seurata ja kehittää HR-assistentin työtä yrityksessä, joka tarjoaa rekrytointipalveluita suurelle Suomalaiselle finanssialan yritykselle.
Opinnäytetyö on toteutettu päiväkirjan muodossa. Päiväkirjaopinnäytetyön tarkoituksena on kuvata päivän työtehtäviä ja jokaisen viikon päätteeksi tehdään analyysi, jossa pohditaan ja kehitetään jotain työn osa-aluetta ammattikirjallisuuteen pohjautuen. Viikkoanalyysien aiheet perustuvat kymmenen viikon aikana ilmenneisiin kehityskohteisiin. Valikoituneet kehittämisen kohteet ovat osaamisen kehittäminen, perehdyttäminen, reklamaatio, työnhallinta ja itsensä johtaminen, etätyö, asiakaslähtöisyys, digitalisaatio, sisäinen viestintä, palkitseminen sekä käyttäjäystävällisyys.
Viikkoanalyysien tavoitteena on kehittää yrityksen viestintää, henkilöstön osaamista osana yrityksen kilpailukykyä ja asiakaskokemuksen hyödyntämistä kilpailutekijänä. Toisaalta opinnäytetyön tavoitteena on kehittää opiskelijan omia kykyjä toimia yrityksen kehittämisessä ja ehdottaa ratkaisumalleja.
Opinnäytetyön perusteella yritykselle syntyi kuva sen henkilöstön osaamisen kehittämisestä ja viestinnän tärkeydestä. Yrityksen viestintää tarkastellaan sekä sisäisesti että ulkoisesti asiakaskokemuksena ja osana yrityksen kilpailukykyä. Laadukkaan perehdyttämisen merkitys korostui osana henkilöstön työn tuottavuutta ja sen miellekyyttä.
Opinnäytetyö on toteutettu päiväkirjan muodossa. Päiväkirjaopinnäytetyön tarkoituksena on kuvata päivän työtehtäviä ja jokaisen viikon päätteeksi tehdään analyysi, jossa pohditaan ja kehitetään jotain työn osa-aluetta ammattikirjallisuuteen pohjautuen. Viikkoanalyysien aiheet perustuvat kymmenen viikon aikana ilmenneisiin kehityskohteisiin. Valikoituneet kehittämisen kohteet ovat osaamisen kehittäminen, perehdyttäminen, reklamaatio, työnhallinta ja itsensä johtaminen, etätyö, asiakaslähtöisyys, digitalisaatio, sisäinen viestintä, palkitseminen sekä käyttäjäystävällisyys.
Viikkoanalyysien tavoitteena on kehittää yrityksen viestintää, henkilöstön osaamista osana yrityksen kilpailukykyä ja asiakaskokemuksen hyödyntämistä kilpailutekijänä. Toisaalta opinnäytetyön tavoitteena on kehittää opiskelijan omia kykyjä toimia yrityksen kehittämisessä ja ehdottaa ratkaisumalleja.
Opinnäytetyön perusteella yritykselle syntyi kuva sen henkilöstön osaamisen kehittämisestä ja viestinnän tärkeydestä. Yrityksen viestintää tarkastellaan sekä sisäisesti että ulkoisesti asiakaskokemuksena ja osana yrityksen kilpailukykyä. Laadukkaan perehdyttämisen merkitys korostui osana henkilöstön työn tuottavuutta ja sen miellekyyttä.