Dynaaminen käyttöohjejärjestelmä : Käytön ohjeistaminen ja järjestelmän päivittäminen
Korkiala, Mika (2018)
Korkiala, Mika
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816872
Tiivistelmä
Opinnäytetyö suoritettiin yhteistyössä toimeksiantaja UPM Pietarsaaren kanssa. Työssä perehdyttiin UPM Pietarsaaren sellutehtaan dynaamiseen käyttöohjejärjestelmään. Tavoitteena oli tutustua järjestelmään, testata järjestelmän sisällön päivittämiseen liittyvät toiminnot, päivittää sisältöä sekä laatia uudet ohjeistukset käyttöohjejärjestelmän käyttöä varten. Lisäksi työn tavoitteena oli suorittaa järjestelmälle vianetsintä ja laatia tämän perusteella listat, joissa on esitelty havaitut viat, puutteet sekä kehitysehdotukset.
Opinnäytetyön perustana käytettiin lähteitä, jotka sisälsivät tietoa käyttöohjeiden suunnittelusta, laatimisesta sekä käytettävyystestaamisesta. Keskeisimpinä lähteinä ohjeistuksissa käytettiin UPM:n omia standardeja, Suomen Standardoimisliiton standardeja sekä Turvallisuus- ja kemikaaliviraston materiaaleja. UPM:n standardeja ei voitu liittää opinnäytetyöhön niiden luottamuksellisuuden vuoksi.
Suurin osa opinnäytetyöstä suoritettiin itsenäisenä etätyöskentelynä. Etätyöskentelyn mahdollisti UPM:n toimittama laitteisto, sovellukset sekä etäyhteys UPM:n sisäiseen verkkoon. Toimintojen testaamista varten opinnäytetyön tekijälle luotiin omat tunnukset sekä harjoituskansio dynaamiseen käyttöohjejärjestelmään.
Toimeksiantaja kokosi opinnäytetyötä varten asiantuntijaryhmän, jonka kanssa opinnäytetyöntekijä kokoontui kerran kuussa UPM:n tiloissa. Asiantuntijaryhmän tarkoituksena oli tukea opinnäytetyöntekijää sekä huolehtia, että projekti etenee oikeaan suuntaan. Uusien ohjeistuksien testaamista varten toimeksiantaja kokosi muutaman henkilön suuruisen kohderyhmän.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin kahdet uudet ohjeistukset. Ensimmäiset ohjeistukset olivat uusia käyttäjiä varten luodut tutustumisohjeet, joiden avulla käyttäjät oppisivat liikkumaan järjestelmässä. Toiset ohjeistukset luotiin järjestelmän ylläpidosta vastaaville käyttäjille. Ylläpitäjille luodut ohjeistukset sisälsivät kaiken testaamalla kerätyn tiedon järjestelmästä ja sen puutteista sekä ohjeet järjestelmän sisällön päivittämiseen vaadittavien toimintojen suorittamiseksi. Lisäksi laadittiin yhteenvedot järjestelmän ongelmakohdista sekä kehitysehdotuksista. Etukäteen suunniteltua käytettävyystestausta ei kohderyhmän ajanpuutteen vuoksi suoritettu lainkaan.
Opinnäytetyön perustana käytettiin lähteitä, jotka sisälsivät tietoa käyttöohjeiden suunnittelusta, laatimisesta sekä käytettävyystestaamisesta. Keskeisimpinä lähteinä ohjeistuksissa käytettiin UPM:n omia standardeja, Suomen Standardoimisliiton standardeja sekä Turvallisuus- ja kemikaaliviraston materiaaleja. UPM:n standardeja ei voitu liittää opinnäytetyöhön niiden luottamuksellisuuden vuoksi.
Suurin osa opinnäytetyöstä suoritettiin itsenäisenä etätyöskentelynä. Etätyöskentelyn mahdollisti UPM:n toimittama laitteisto, sovellukset sekä etäyhteys UPM:n sisäiseen verkkoon. Toimintojen testaamista varten opinnäytetyön tekijälle luotiin omat tunnukset sekä harjoituskansio dynaamiseen käyttöohjejärjestelmään.
Toimeksiantaja kokosi opinnäytetyötä varten asiantuntijaryhmän, jonka kanssa opinnäytetyöntekijä kokoontui kerran kuussa UPM:n tiloissa. Asiantuntijaryhmän tarkoituksena oli tukea opinnäytetyöntekijää sekä huolehtia, että projekti etenee oikeaan suuntaan. Uusien ohjeistuksien testaamista varten toimeksiantaja kokosi muutaman henkilön suuruisen kohderyhmän.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin kahdet uudet ohjeistukset. Ensimmäiset ohjeistukset olivat uusia käyttäjiä varten luodut tutustumisohjeet, joiden avulla käyttäjät oppisivat liikkumaan järjestelmässä. Toiset ohjeistukset luotiin järjestelmän ylläpidosta vastaaville käyttäjille. Ylläpitäjille luodut ohjeistukset sisälsivät kaiken testaamalla kerätyn tiedon järjestelmästä ja sen puutteista sekä ohjeet järjestelmän sisällön päivittämiseen vaadittavien toimintojen suorittamiseksi. Lisäksi laadittiin yhteenvedot järjestelmän ongelmakohdista sekä kehitysehdotuksista. Etukäteen suunniteltua käytettävyystestausta ei kohderyhmän ajanpuutteen vuoksi suoritettu lainkaan.