Osaamisen kehittäminen Asiakasmestaritiimissä : Case: Pankki X
Lindfors, Juho (2018)
Lindfors, Juho
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816849
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia osaamisen kehittämisen suunnitelma Asiakasmestaritiimille, johon tutkija itse kuuluu. Toimeksiantajana toimi Keski-Uudellamaalla toimiva Pankki X. Pankki X:ssä on syksyllä 2018 tapahtumassa pankin tarjoamien palveluiden kannalta suuri, kassapalveluihin liittyvä muutos, joka muuttaa Asiakasmestaritiimin jäsenten työnkuvaa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti mitä osaamisen kehittäminen on, miksi se on yrityksille ja organisaatioille tärkeää ja millä keinoin sitä voidaan kehittää. Tämän lisäksi teoriaosuudessa tarkasteltiin pankkialan muutosta, mikä selventää lukijalle, miksi kyseinen muutos Pankki X:ssä on tapahtumassa.
Opinnäytetyön empiirinen osuus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluiden kohteena olivat Asiakasmestaritiimin vakituisessa työsuhteessa olevat työntekijät. Haastatteluja toteutettiin kahdeksan. Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää, miten Asiakasmestaritiimin jäsenten osaamista voitaisiin kehittää.
Tuloksista kävi ilmi, että asiakasmestaritiimiläisillä on erilaista osaamista, jota he voisivat jakaa keskenään. Kaikki tutkimukseen osallistuneet olivat sitä mieltä, että osaamista voitaisiin kehittää vertaisoppimalla käytännönläheisesti. Osaamisen kehittämisen suunnitelma perustuu SWOT-analyysin periaatteeseen. Haasteena oli keksiä toimiva suunnitelma jokaisen tiimin jäsenen osaamisen kehittämiselle, sillä Asiakasmestaritiimi toimii laajalla alueella Keski-Uudellamaalla.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti mitä osaamisen kehittäminen on, miksi se on yrityksille ja organisaatioille tärkeää ja millä keinoin sitä voidaan kehittää. Tämän lisäksi teoriaosuudessa tarkasteltiin pankkialan muutosta, mikä selventää lukijalle, miksi kyseinen muutos Pankki X:ssä on tapahtumassa.
Opinnäytetyön empiirinen osuus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluiden kohteena olivat Asiakasmestaritiimin vakituisessa työsuhteessa olevat työntekijät. Haastatteluja toteutettiin kahdeksan. Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää, miten Asiakasmestaritiimin jäsenten osaamista voitaisiin kehittää.
Tuloksista kävi ilmi, että asiakasmestaritiimiläisillä on erilaista osaamista, jota he voisivat jakaa keskenään. Kaikki tutkimukseen osallistuneet olivat sitä mieltä, että osaamista voitaisiin kehittää vertaisoppimalla käytännönläheisesti. Osaamisen kehittämisen suunnitelma perustuu SWOT-analyysin periaatteeseen. Haasteena oli keksiä toimiva suunnitelma jokaisen tiimin jäsenen osaamisen kehittämiselle, sillä Asiakasmestaritiimi toimii laajalla alueella Keski-Uudellamaalla.