Lasten osallisuuden toteutuminen Pilkkeen ostopalvelupäiväkodeissa Espoossa
Malone, Emmi; Veijola, Merita (2018)
Malone, Emmi
Veijola, Merita
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816833
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lasten osallisuuden toteutumista Pilkkeen ostopalvelupäiväkodeissa Espoossa. Ostopalvelupäiväkoteja Espoon alueella on kaiken kaikkiaan kahdeksan kappaletta, joista seitsemän osallistui kyselyymme. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka lasten osallisuus toteutuu päiväkotien arjessa ja onko sen toteutuminen muuttunut uusien varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden myötä. Halusimme myös kuulla, onko lasten osallisuus huomioitu kaikissa päiväkodin osa-alueissa, suunnitteluvaiheesta jatkokehittämiseen saakka. Kyselyn tavoitteena oli myös saada käytännön esimerkkejä siitä, kuinka lasten osallisuutta päiväkodeissa toteutetaan.
Opinnäytetyö pohjautuu pääosin uusiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin, varhaiskasvatusta ohjaavaan lainsäädäntöön sekä osallisuuden tietoperustaan. Opinnäytetyön alussa esitellään uudet varhaiskasvatussuunnitelman perusteet sekä varhaiskasvatus pedagogisesti painottuneena kasvatuksen, hoidon ja opetuksen kokonaisuutena.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonhankintamenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä, käyttäen apuna Surveymonkey kyselytyökalua. Kysely koostui yhdeksästä kysymyksestä, jotka liittyivät osallisuuteen sekä sen toteutumiseen yhteydessä oleviin tekijöihin. Jokaisessa päiväkodissa kyselyyn vastattiin yhdessä talon lastentarhanopettajien toimesta, jotta vastauksista saataisiin mahdollisimman monipuolisia.
Analysoimme saadut vastaukset laadullisen tutkimuksen aineistolähtöistä analyysiä käyttäen. Saatujen tulosten perusteella nähdään, että osallisuus on tärkeä osa jokaisen päiväkodin arkea ja se toteutuu arjen toimintojen yhteydessä. Tuloksista käy ilmi, että moni päiväkoti toivoisi vielä kehittävänsä ja parantavansa etenkin lapsen osallisuuden toteutumista toiminnan arviointi ja kehittämisvaiheissa. Tulokset osoittavat myös lapsen perheen osallisuuden tärkeyden päiväkodin toimintaa suunniteltaessa.
Pilke Päiväkodit voivat käyttää opinnäytetyön tuloksia nähdäkseen miten heidän ostopalvelupäiväkodeissa suhtaudutaan osallisuuteen, uusiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ja perheiden osallistamiseen sekä minkälaisia toiveita työntekijöillä olisi esimerkiksi koulutuksen suhteen. Saaduista tuloksista Pilke Päiväkodit näkevät suoraan, miten osallisuus käytännössä näissä yksiköissä toteutuu. Jatkokehittämistä varten samanlaisen tutkimuksen voisi tehdä tulevaisuudessa myös yksityisten päiväkotien kanssa, jolloin saatuja tuloksia voitaisiin verrata ostopalvelupäiväkoteihin.
Opinnäytetyö pohjautuu pääosin uusiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin, varhaiskasvatusta ohjaavaan lainsäädäntöön sekä osallisuuden tietoperustaan. Opinnäytetyön alussa esitellään uudet varhaiskasvatussuunnitelman perusteet sekä varhaiskasvatus pedagogisesti painottuneena kasvatuksen, hoidon ja opetuksen kokonaisuutena.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonhankintamenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä, käyttäen apuna Surveymonkey kyselytyökalua. Kysely koostui yhdeksästä kysymyksestä, jotka liittyivät osallisuuteen sekä sen toteutumiseen yhteydessä oleviin tekijöihin. Jokaisessa päiväkodissa kyselyyn vastattiin yhdessä talon lastentarhanopettajien toimesta, jotta vastauksista saataisiin mahdollisimman monipuolisia.
Analysoimme saadut vastaukset laadullisen tutkimuksen aineistolähtöistä analyysiä käyttäen. Saatujen tulosten perusteella nähdään, että osallisuus on tärkeä osa jokaisen päiväkodin arkea ja se toteutuu arjen toimintojen yhteydessä. Tuloksista käy ilmi, että moni päiväkoti toivoisi vielä kehittävänsä ja parantavansa etenkin lapsen osallisuuden toteutumista toiminnan arviointi ja kehittämisvaiheissa. Tulokset osoittavat myös lapsen perheen osallisuuden tärkeyden päiväkodin toimintaa suunniteltaessa.
Pilke Päiväkodit voivat käyttää opinnäytetyön tuloksia nähdäkseen miten heidän ostopalvelupäiväkodeissa suhtaudutaan osallisuuteen, uusiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ja perheiden osallistamiseen sekä minkälaisia toiveita työntekijöillä olisi esimerkiksi koulutuksen suhteen. Saaduista tuloksista Pilke Päiväkodit näkevät suoraan, miten osallisuus käytännössä näissä yksiköissä toteutuu. Jatkokehittämistä varten samanlaisen tutkimuksen voisi tehdä tulevaisuudessa myös yksityisten päiväkotien kanssa, jolloin saatuja tuloksia voitaisiin verrata ostopalvelupäiväkoteihin.