Digipalvelukonsultoinnin tuotteistaminen
Savolainen, Viljami; Ahmadi, Abdulmajid (2018)
Savolainen, Viljami
Ahmadi, Abdulmajid
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816831
Tiivistelmä
Työn tarkoitus oli tutkia tuotteistamisen kannalta tärkeimmät asiat, jotka vaikuttavat kannattavan liiketoiminnan harjoittamiseen. Tämän opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, miten omaa osaamista ja tietotaitoa tuotteistetaan liiketoiminnaksi. Toimeksiantajana toimi digimarkkinointiyritys Mediavolyymi. Tavoitteena oli saavuttaa tietoa yrityksen käyttöön, jota voi hyödyntää yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä. Opinnäytetyömme tietoperusta pohjautui pitkälti tuotteistamiseen, palvelun kehittämiseen ja hyviin esimerkkeihin tältä osa-alueelta.
Toteutimme työn tutkimuksellisen osan laadullisina haastatteluina, joihin haastateltiin neljä asiantuntijaa markkinoinnin ja viestinnän saralta sekä yksi asiantuntija, joka teki ja kehitti Nokialla käyttöliittymäjärjestelmäpalveluita. Haastateltavanamme olivat Lauri-Pekka Alanko, Antti Sekki, Laura Pääkkönen, Mikael Jungner ja Ami Hasan. Vastauksia tutkimusongelmaamme haimme konsultoinnin, myynnin ja tuotteistamisen osalta. Haastateltaviltamme löytyi suuri määrä kokemusta ja näkemystä näiltä osa-alueilta, joten emme olisi voineet parempia haastateltavia saadakaan.
Asiantuntijat antoivat laajoja ja kokemusrikkaita vastauksia. Tuotteistamisen kannalta asiantuntijoiden yhtenäinen mielipide oli, että tuotteistamisessa ratkaistaan konkreettisia ongelmia, tuodaan valmiita ja nopeita ratkaisuja. Konsultoinnista asiantuntijat kertoivat, että konsultoinnissa asiakas haluaa nopean ja valmiin ratkaisun ongelmaansa, jota hän ei ole itse pystynyt ratkaisemaan. Myynnin kannalta asiantuntijat kertoivat, että tärkeimpiä asioita on omat referenssit ja oman työn ja osaamisen näkyminen ulospäin asiakkaille. Vertailimme haastateltavien näkemyksiä kirjoitettuun teoriapohjaan ja niissä ilmeni samanlaisuuksia sekä hieman erilaisuuksia.
Johtopäätelmissä saimme selville, miten saadaan aikaiseksi kannattavaa liiketoimintaa omaa osaamista ja tietotaitoa tuotteistamalla. Vertailimme haastateltavien asiantuntijoiden näkemyksiä kirjoitettuun teoriapohjaan ja niissä ilmeni sekä samanlaisuuksia että erilaisuuksia.
Toteutimme työn tutkimuksellisen osan laadullisina haastatteluina, joihin haastateltiin neljä asiantuntijaa markkinoinnin ja viestinnän saralta sekä yksi asiantuntija, joka teki ja kehitti Nokialla käyttöliittymäjärjestelmäpalveluita. Haastateltavanamme olivat Lauri-Pekka Alanko, Antti Sekki, Laura Pääkkönen, Mikael Jungner ja Ami Hasan. Vastauksia tutkimusongelmaamme haimme konsultoinnin, myynnin ja tuotteistamisen osalta. Haastateltaviltamme löytyi suuri määrä kokemusta ja näkemystä näiltä osa-alueilta, joten emme olisi voineet parempia haastateltavia saadakaan.
Asiantuntijat antoivat laajoja ja kokemusrikkaita vastauksia. Tuotteistamisen kannalta asiantuntijoiden yhtenäinen mielipide oli, että tuotteistamisessa ratkaistaan konkreettisia ongelmia, tuodaan valmiita ja nopeita ratkaisuja. Konsultoinnista asiantuntijat kertoivat, että konsultoinnissa asiakas haluaa nopean ja valmiin ratkaisun ongelmaansa, jota hän ei ole itse pystynyt ratkaisemaan. Myynnin kannalta asiantuntijat kertoivat, että tärkeimpiä asioita on omat referenssit ja oman työn ja osaamisen näkyminen ulospäin asiakkaille. Vertailimme haastateltavien näkemyksiä kirjoitettuun teoriapohjaan ja niissä ilmeni samanlaisuuksia sekä hieman erilaisuuksia.
Johtopäätelmissä saimme selville, miten saadaan aikaiseksi kannattavaa liiketoimintaa omaa osaamista ja tietotaitoa tuotteistamalla. Vertailimme haastateltavien asiantuntijoiden näkemyksiä kirjoitettuun teoriapohjaan ja niissä ilmeni sekä samanlaisuuksia että erilaisuuksia.