Teknologianvändning på Helsingfors stads svenskspråkiga daghem
Eklöf, Pamela; Lehtomäki, Hanne; Leino, Maija (2018)
Eklöf, Pamela
Lehtomäki, Hanne
Leino, Maija
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816819
Tiivistelmä
Kyky käyttää teknologiaa monipuolisesti on tärkeä, jotta voi osallistua ja selviytyä arjessa sekä nyt että tulevaisuudessa. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden uusiuduttua, monilukutaito ja tietotekniset taidot kuuluvat perusteisiin, joita päiväkodin lasten tulee voida oppia. Tämä edellyttää, että päiväkodin henkilökunta osaa käyttää teknologiaa pe-dagogisena työkaluna päiväkodin lasten kanssa. Tämä opinnäytetyö on kirjoitettu kahden toimintaterapeutti- ja yhden sosionomiopiskelijan yhteistyönä Helsingin kaupungin yksi-vuotisen Känn Teknologi! – i daghemmen -projektin osana. Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa päiväkodin henkilökunnan mielipiteitä siitä, kuinka teknologian käyttö päivä-kodin lasten kanssa onnistuu, millaiset yksilölliset, toiminnalliset ja ympäristötekijät vai-keuttavat teknologian käyttöä, sekä millaista konkreettista tukea henkilökunta kokee tar-vitsevansa teknologian käyttämiseksi työssään. Materiaalin keräykseen käytettiin lomak-keita, jotka lähetettiin 20 ruotsinkieliseen päiväkotiin Helsingissä. Tutkimukseen osallistui 89 henkilöä. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet olivat työn lähtökohta. Niiden mu-kaan teknologian käytön päiväkodissa tulee olla monipuolista ja lasten tulee osallistua siihen. Aiheen aiempi tutkimus viittaa siihen, että on useita tekijöitä, jotka voivat estää teknologian tarkoituksenmukaisen käytön. Näiden joukossa ovat mm. henkilöstön asen-teet ja teknologiset taidot sekä laitteiden puute. Teoreettisiksi viitekehyksiksi valittiin Christiansenin ja Baumin toimintamalli Person-Environment-Occupation-Performance ja Madsenin teoria sosiaalipedagogisista kompetensseista. Tulokset osoittivat, että useimmat vastanneista käyttävät teknologiaa lasten kanssa tehtävässä työssä. Siihen kuinka tekno-logiaa käytetään toiminnassa, vaikuttaa se, millaisessa lapsiryhmässä vastaaja työskente-lee – teknologian käyttö on merkittävästi erilaista kaikkein nuorimpien lasten kanssa ver-rattuna lapsiin, jotka lähestyvät kouluikää. Tekijöitä, jotka estivät teknologian käytön, ovat puutteelliset tiedot tavoista käyttää teknologiaa lasten kanssa tehtävässä työssä sekä laitteiden puute. Tukitoimenpiteet, joita toivottiin edistämään teknologian käyttöä, ovat lisäkoulutuksen saatavuus koko henkilökunnalle samoin kuin työyhteisön tuki. Tulokset toivat esille tärkeää tietoa, jota voidaan käyttää päiväkotihenkilökunnan toiminnallisen suoriutumisen ja osallisuuden tukemiseen, sekä henkilökunnan taitojen ja pätevyyksien kehittämiseen.