Kekäle Oy:n sisäinen työnantajakuva
Ryhänen, Anniina (2018)
Ryhänen, Anniina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816817
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tutkii Kekäle Oy:n sisäistä työnantajakuvaa. Työni tavoitteena on selvittää, mitä mieltä yrityksen oma henkilöstö on yrityksestä työnantajana ja kuinka työnantajakuvaa voitaisiin ryhtyä kehittämään.
Teorian osalta perehdyn aluksi siihen, mitä työnantajakuva käytännössä tarkoittaa. Työnantajakuvan rakentumiseen vaikuttavat monet osa-alueet sekä kokemukset ja näin ollen jokaiselle henkilölle muovautuu yksilöllinen mielikuva yrityksestä työnantajana. Työnantajakuva voidaan kuitenkin jakaa kahteen selkeään osaan; sisäiseen ja ulkoiseen työnantajakuvaan. Molempien osalta työnantajakuvaa rakennetaan ensisijaisesti viestinnällä. Se kuinka yritys toimii eri tilanteissa vaikuttaa suoraan siihen, millaisen työnantajakuvan niin yritysen omat työntekijät kuin ulkoisetkin sidosryhmät muodostavat.
Kun yritys lähtee tietoisesti rakentamaan työnantajakuvaansa, tulee sen kiinnittää erityistä huomiota siihen, millaisena työnantajana yrityksen omat työntekijät näkevät sen. Onko henkilöstö omaksunut yrityksen arvot, millainen työkulttuuri yrityksessä vallitsee ja kuinka henkilöstö viestii yrityksestä ulkopuolisille sidosryhmille. On ensiarvoisen tärkeää, että yrityksen sanoma on yhtenäistä kaikissa viestintäkanavissa. Vasta tämän jälkeen voidaan ryhtyä kehittämään ulkoista työnantajakuvaa ja luoda yrityksestä houkutteleva työnantaja myös ulkopuolisten silmin.
Varsinainen tutkimus toteutettiin kvantiatiivisena tutkimuksena Kekäle Oy:n henkilöstölle. Kysely oli erittäin ajankohtainen, sillä työnantajakuvaa ei olla tutkittu yrityksessä aiemmin. Tutkimustulosten avulla yritys pystyy hyödyntämään arvokasta tietoa ja ryhtyä kehittämään omaa työnantajakuvaansa.
Tutkimuksesta selvisi, että työntekijät pitivät yritystä vakaana ja luotettavana työnantajana. Vastaajat uskoivat yrityksen taloudelliseen kasvuun ja vakaaseen asemaan. Yritys sain positiivista palautetta niin rekrytointi- ja perehdytysprosessistaan, kuten myös esimiestyöstä. Kehitettävää löytyi palkkausmallista, työhyvinvoinnista ja varsinaisista työn etenemismahdollisuuksista.
Teorian osalta perehdyn aluksi siihen, mitä työnantajakuva käytännössä tarkoittaa. Työnantajakuvan rakentumiseen vaikuttavat monet osa-alueet sekä kokemukset ja näin ollen jokaiselle henkilölle muovautuu yksilöllinen mielikuva yrityksestä työnantajana. Työnantajakuva voidaan kuitenkin jakaa kahteen selkeään osaan; sisäiseen ja ulkoiseen työnantajakuvaan. Molempien osalta työnantajakuvaa rakennetaan ensisijaisesti viestinnällä. Se kuinka yritys toimii eri tilanteissa vaikuttaa suoraan siihen, millaisen työnantajakuvan niin yritysen omat työntekijät kuin ulkoisetkin sidosryhmät muodostavat.
Kun yritys lähtee tietoisesti rakentamaan työnantajakuvaansa, tulee sen kiinnittää erityistä huomiota siihen, millaisena työnantajana yrityksen omat työntekijät näkevät sen. Onko henkilöstö omaksunut yrityksen arvot, millainen työkulttuuri yrityksessä vallitsee ja kuinka henkilöstö viestii yrityksestä ulkopuolisille sidosryhmille. On ensiarvoisen tärkeää, että yrityksen sanoma on yhtenäistä kaikissa viestintäkanavissa. Vasta tämän jälkeen voidaan ryhtyä kehittämään ulkoista työnantajakuvaa ja luoda yrityksestä houkutteleva työnantaja myös ulkopuolisten silmin.
Varsinainen tutkimus toteutettiin kvantiatiivisena tutkimuksena Kekäle Oy:n henkilöstölle. Kysely oli erittäin ajankohtainen, sillä työnantajakuvaa ei olla tutkittu yrityksessä aiemmin. Tutkimustulosten avulla yritys pystyy hyödyntämään arvokasta tietoa ja ryhtyä kehittämään omaa työnantajakuvaansa.
Tutkimuksesta selvisi, että työntekijät pitivät yritystä vakaana ja luotettavana työnantajana. Vastaajat uskoivat yrityksen taloudelliseen kasvuun ja vakaaseen asemaan. Yritys sain positiivista palautetta niin rekrytointi- ja perehdytysprosessistaan, kuten myös esimiestyöstä. Kehitettävää löytyi palkkausmallista, työhyvinvoinnista ja varsinaisista työn etenemismahdollisuuksista.