Laulun luomisprosessi päiväkodin 4- ja 5-vuotiaiden lasten kanssa
Nokelainen, Sanni (2018)
Nokelainen, Sanni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716803
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä päiväkodin lasten kanssa laulu. Laulun tekeminen oli prosessi, joka koostui kahdeksasta toimintakerrasta. Tavoitteena oli tehdä laulu, tarjota lapsille elämyksiä musiikillisesta luomisesta sekä kehittää lasten musiikillisia taitoja. Merkittävänä osana opinnäytetyötä olivat myös lasten osallisuuden toteutuminen ja yhteisöllisyyden lisääminen. Lapsiryhmä, jonka kanssa laulu tehtiin, koostui seitsemästä lapsesta. Yksi heistä oli 4 -vuotias ja muut 5 -vuotiaita.
Laulun luomisprosessi toteutettiin syksyllä 2017 kolmen viikon aikana. Sen pohjalta yhteistyöpäiväkodille laadittiin menetelmä -opas. Oppaan tarkoituksena oli antaa yhteistyöpäiväkodin työntekijöille keinoja tehdä lauluja lapsiryhmässä.
Kaikki suunnitellut toimintakerrat saatiin toteutettua. Ne kulkivat ensimmäisen toimintakerran tutustumisesta viimeiseen toimintakertaan, jossa esitettiin tehty laulu. Näiden toimintakertojen väliin mahtuivat tarinan kehittäminen, rytmin päättäminen, tyylin päättäminen, tarinan muuttaminen lorun muotoon, melodian ja säestyksen kehittäminen sekä valmiin laulun harjoitteleminen. Toimintakertojen suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin lähdettä: ”Voimaa taiteesta – Malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla”, joka sisälsi esimerkin laulun tekemisestä ryhmässä.
Tavoitteet tarjota musiikillisen luomisen elämyksiä sekä kehittää lasten musiikillisia taitoja toteutuivat. Näiden tavoitteiden toteutumisen arvioinnissa hyödynnettiin lasten antamia palautteita. Laulua onnistuttiin tekemään niin, että kaikki lapset saivat vaikuttaa sen sisältöön. Yhteisöllisyys lisääntyi, kun päästiin yhteiseen tavoitteeseen yhteisen toiminnan kautta. Valmiin laulun nimeksi annettiin: ”Rytmin päiväkotipäivä.”
Opinnäytetyössä tuodaan esille yksi tapa, miten päiväkodin lasten kanssa voi tehdä laulua. Siinä annetaan ideoita myös muista tavoista tehdä lasten kanssa laulua. Lisäksi opinnäytetyössä annetaan vinkkejä musiikkikasvatuksen monipuolistamiseen varhaiskasvatuksessa.
Laulun luomisprosessi toteutettiin syksyllä 2017 kolmen viikon aikana. Sen pohjalta yhteistyöpäiväkodille laadittiin menetelmä -opas. Oppaan tarkoituksena oli antaa yhteistyöpäiväkodin työntekijöille keinoja tehdä lauluja lapsiryhmässä.
Kaikki suunnitellut toimintakerrat saatiin toteutettua. Ne kulkivat ensimmäisen toimintakerran tutustumisesta viimeiseen toimintakertaan, jossa esitettiin tehty laulu. Näiden toimintakertojen väliin mahtuivat tarinan kehittäminen, rytmin päättäminen, tyylin päättäminen, tarinan muuttaminen lorun muotoon, melodian ja säestyksen kehittäminen sekä valmiin laulun harjoitteleminen. Toimintakertojen suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin lähdettä: ”Voimaa taiteesta – Malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla”, joka sisälsi esimerkin laulun tekemisestä ryhmässä.
Tavoitteet tarjota musiikillisen luomisen elämyksiä sekä kehittää lasten musiikillisia taitoja toteutuivat. Näiden tavoitteiden toteutumisen arvioinnissa hyödynnettiin lasten antamia palautteita. Laulua onnistuttiin tekemään niin, että kaikki lapset saivat vaikuttaa sen sisältöön. Yhteisöllisyys lisääntyi, kun päästiin yhteiseen tavoitteeseen yhteisen toiminnan kautta. Valmiin laulun nimeksi annettiin: ”Rytmin päiväkotipäivä.”
Opinnäytetyössä tuodaan esille yksi tapa, miten päiväkodin lasten kanssa voi tehdä laulua. Siinä annetaan ideoita myös muista tavoista tehdä lasten kanssa laulua. Lisäksi opinnäytetyössä annetaan vinkkejä musiikkikasvatuksen monipuolistamiseen varhaiskasvatuksessa.