Työympäristö palveluna -malli palvelujen hankinnan näkökulmasta
Wallin, Nina (2018)
Wallin, Nina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716798
Tiivistelmä
Martela Oyj on tuomassa markkinoille Työympäristö palveluna -mallia, jonka tavoitteena on mahdollistaa yrityksille uudenlainen tapa hankkia ja ylläpitää työympäristöjä. Osana palvelumallin kehitystyötä haluttiin saada tarkempaa tietoa asiakasorganisaatioiden odotuksista kehitteillä olevaa palvelumallia kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena oli saada kuvaus siitä, mitä ovat palvelujen hankinnan erityispiirteet ja millaisia odotuksia Työympäristö palveluna -malli herättää.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella, jonka aineistonkeruumenetelmistä käytettiin haastattelua. Haastattelutyypiksi valikoitui teemahaastattelu ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina kolmen eri organisaation edustajalle. Organisaatiot rajattiin yksityisen sektorin keskisuuriin ja suuriin yrityksiin, joissa työskentelyn pääasiallisena muotona oli tietotyö. Kerätty aineisto koodattiin ja luokiteltiin teemojen mukaan vastaamaan tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että työskentely on muuttunut ja työympäristöllä on vaikutusta työntekemiseen. Vaikutuksen kohteita ovat työhyvinvointi, viihtyvyys, työn tuottavuus ja brändimielikuva. Odotuksista Työympäristö palveluna -mallille suurin oli palvelun huolettomuus. Tärkeänä pidettiin, että palvelumalli on aidosti asiakkaalle täysin huoleton, jolloin työympäristö säilyy optimoituna ja tukee työskentelyä.
Tulokset lisäsivät ymmärrystä työympäristön merkityksestä ja työympäristön hankinnasta palveluna. Haastatteluilla saatiin selville asiakkaiden odotuksia Työympäristö palveluna -mallista, joita toimeksiantaja hyödyntää palvelumallin kehitystyössä. Tutkimuksen tuloksista on myös hyötyä muille toimijoille, jotka ovat kiinnostuneita työympäristöistä ja palvelujen hankinnasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella, jonka aineistonkeruumenetelmistä käytettiin haastattelua. Haastattelutyypiksi valikoitui teemahaastattelu ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina kolmen eri organisaation edustajalle. Organisaatiot rajattiin yksityisen sektorin keskisuuriin ja suuriin yrityksiin, joissa työskentelyn pääasiallisena muotona oli tietotyö. Kerätty aineisto koodattiin ja luokiteltiin teemojen mukaan vastaamaan tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että työskentely on muuttunut ja työympäristöllä on vaikutusta työntekemiseen. Vaikutuksen kohteita ovat työhyvinvointi, viihtyvyys, työn tuottavuus ja brändimielikuva. Odotuksista Työympäristö palveluna -mallille suurin oli palvelun huolettomuus. Tärkeänä pidettiin, että palvelumalli on aidosti asiakkaalle täysin huoleton, jolloin työympäristö säilyy optimoituna ja tukee työskentelyä.
Tulokset lisäsivät ymmärrystä työympäristön merkityksestä ja työympäristön hankinnasta palveluna. Haastatteluilla saatiin selville asiakkaiden odotuksia Työympäristö palveluna -mallista, joita toimeksiantaja hyödyntää palvelumallin kehitystyössä. Tutkimuksen tuloksista on myös hyötyä muille toimijoille, jotka ovat kiinnostuneita työympäristöistä ja palvelujen hankinnasta.