Varhaiskasvatusikäisen S2-lapsen osallisuus kielen oppimisen arvioinnissa
Lempinen, Ellimaija (2018)
Lempinen, Ellimaija
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716797
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää digitaalisessa muodossa oleva itsearviointityökalu varhaiskasvatusikäisten suomea toisena kielenä puhuvien lasten (S2) oppimisen tukemiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että kehitettävä työkalu olisi lapsen osallisuutta lisäävä innostaisi ja motivoisi S2-lasta kielen oppimisessa sekä lisäisi lapsen osallisuutta. Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö oli osa Lappeenrannan kaupungin ja Opetushallituksen toteuttamaa Yksilöllistä polkua eteenpäin -hanketta.
Tutkimuksen teoriaosan keskiössä olivat S2-lapsen osallisuus, varhaiskasvatuksen rooli lapsen osallisuuden mahdollistajana sekä arvioinnin välineinä käytettävät medialaitteet. Kehittämistyön tuloksena syntyi kaksi iOS- sovelluksiin pohjautuvaa itsearviointityökalua. Nämä kaksi itsearviointityökalua, Tiny Tap ja Our Story, esiteltiin tutkimuksen osallistujille, jotka suorittivat käytettävyystestauksen työkaluja kokeillen. Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2018 ja siihen osallistui viisi S2-lasta kahdesta eteläkarjalaisesta päiväkodista. Tutkimuksen aineisto kerättiin käyttämällä osallistuvan havainnoinnin menetelmää. Osallistuvalla havainnoinnilla tarkasteltiin itsearviointityökalujen soveltuvuutta S2-lasten kielen oppimisen arviointiin lapsilähtöisyyden näkökulmasta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että itsearviointityökalun käyttäminen on lapsen näkökulmasta mielekästä ja kiinnostavaa. Tämän tutkimuksen mukaan Itsearviointityökalua käyttämällä voidaan vahvistaa lapsen osallisuutta päiväkodin arjessa. Tutkimus osoitti toisaalta myös sen, ettei kumpikaan testatuista itsearviointityökaluista anna lapselle mahdollisuutta arvioida oman kielen osaamisensa kaikkia alueita, eikä siis näin ollen sovellu täysin suomea toisena kielenä opettelevan varhaiskasvatusikäisen lapsen itsearviointiin. Tutkimuksessa ilmeni, että lapsen kielen osaamisen tasolla on merkittävä vaikutus siihen, miten hyvin lapsi pystyy itsearviointityökalua hyödyntämään oppimisensa tukena.
Tutkimuksen teoriaosan keskiössä olivat S2-lapsen osallisuus, varhaiskasvatuksen rooli lapsen osallisuuden mahdollistajana sekä arvioinnin välineinä käytettävät medialaitteet. Kehittämistyön tuloksena syntyi kaksi iOS- sovelluksiin pohjautuvaa itsearviointityökalua. Nämä kaksi itsearviointityökalua, Tiny Tap ja Our Story, esiteltiin tutkimuksen osallistujille, jotka suorittivat käytettävyystestauksen työkaluja kokeillen. Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2018 ja siihen osallistui viisi S2-lasta kahdesta eteläkarjalaisesta päiväkodista. Tutkimuksen aineisto kerättiin käyttämällä osallistuvan havainnoinnin menetelmää. Osallistuvalla havainnoinnilla tarkasteltiin itsearviointityökalujen soveltuvuutta S2-lasten kielen oppimisen arviointiin lapsilähtöisyyden näkökulmasta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että itsearviointityökalun käyttäminen on lapsen näkökulmasta mielekästä ja kiinnostavaa. Tämän tutkimuksen mukaan Itsearviointityökalua käyttämällä voidaan vahvistaa lapsen osallisuutta päiväkodin arjessa. Tutkimus osoitti toisaalta myös sen, ettei kumpikaan testatuista itsearviointityökaluista anna lapselle mahdollisuutta arvioida oman kielen osaamisensa kaikkia alueita, eikä siis näin ollen sovellu täysin suomea toisena kielenä opettelevan varhaiskasvatusikäisen lapsen itsearviointiin. Tutkimuksessa ilmeni, että lapsen kielen osaamisen tasolla on merkittävä vaikutus siihen, miten hyvin lapsi pystyy itsearviointityökalua hyödyntämään oppimisensa tukena.