Merellisen matkailun kehittäminen Satakunnassa
Putaja, Emma (2018)
Putaja, Emma
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716795
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli merellisen matkailun kehittäminen Satakunnan rannikkoalueella. Opinnäytetyön tilaaja oli Satakunnan ammattikorkeakoulun matkailuliiketoiminnantutkimusryhmä, jolla on käynnissä BlueSata-hanke. BlueSata-hankkeessa tutkitaan palveluliiketoiminnan mahdollisuuksia Satakunnan vesistöissä, jonka seurauksena myös merellisen matkailun kehittämismahdollisuuksia tarkastellaan.
Opinnäytetyön tarkoitus oli koota tietoa siitä, millaisia palveluita Satakunnan rannikkoalueelle tarvittaisiin matkailun edistämiseksi. Tutkimuksen teoreettisessa osassa kerrottiin saaristomatkailusta ja rannikkovesiliikenteestä Suomessa, sekä palvelun kehittämisestä asiakkaan ja matkailualueen näkökulmasta.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin viideltä rannikkovesiliikenteen henkilökuljetusyritykseltä teemahaastatteluina. Haastattelut tehtiin maalis-huhtikuun aikana, neljä kasvotusten ja yksi puhelinhaastatteluna. Haastattelut purettiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Työssä käytettiin sekundaariaineistona asiakaskyselyä, joka on kerätty BlueSata-hankkeen projektia varten kesällä 2017.
Tutkimuksen tuloksissa kävi ilmi, että Satakunnan rannikkoalueen matkailua ja palvelutarjontaa tulisi kehittää yhteistyössä monen organisaation voimin, ja mahdollisesti luoda jokin uusi koko Satakunnan matkailua kehittävä elin. Kun vertailtiin Raumalla toimivan West Coast Seaservicen asiakkaiden ja muiden yritysten asiakkaiden kotipaikkoja, olivat Raumalle tulevien kotipaikat useammin pidempien matkojen päässä. Raumalla merellisen matkailun etuna on Poroholman sataman läheisyys muuhun palvelutarjontaan kaupungissa. Porin alueen isoksi haasteeksi nousi vierailijoiden saaminen merelle ja merellisten palveluiden luo.
Opinnäytetyön tarkoitus oli koota tietoa siitä, millaisia palveluita Satakunnan rannikkoalueelle tarvittaisiin matkailun edistämiseksi. Tutkimuksen teoreettisessa osassa kerrottiin saaristomatkailusta ja rannikkovesiliikenteestä Suomessa, sekä palvelun kehittämisestä asiakkaan ja matkailualueen näkökulmasta.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin viideltä rannikkovesiliikenteen henkilökuljetusyritykseltä teemahaastatteluina. Haastattelut tehtiin maalis-huhtikuun aikana, neljä kasvotusten ja yksi puhelinhaastatteluna. Haastattelut purettiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Työssä käytettiin sekundaariaineistona asiakaskyselyä, joka on kerätty BlueSata-hankkeen projektia varten kesällä 2017.
Tutkimuksen tuloksissa kävi ilmi, että Satakunnan rannikkoalueen matkailua ja palvelutarjontaa tulisi kehittää yhteistyössä monen organisaation voimin, ja mahdollisesti luoda jokin uusi koko Satakunnan matkailua kehittävä elin. Kun vertailtiin Raumalla toimivan West Coast Seaservicen asiakkaiden ja muiden yritysten asiakkaiden kotipaikkoja, olivat Raumalle tulevien kotipaikat useammin pidempien matkojen päässä. Raumalla merellisen matkailun etuna on Poroholman sataman läheisyys muuhun palvelutarjontaan kaupungissa. Porin alueen isoksi haasteeksi nousi vierailijoiden saaminen merelle ja merellisten palveluiden luo.