Fast fashion - Shop or Drop? : En kvalitativ studie om produktion och konsumtion samt hållbar utveckling inom klädindustrin
Söderholm, Nicolina (2018)
Söderholm, Nicolina
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716780
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka vad fast fashion fenomenet innebär och hur det påverkar miljön samt hur man kan främja hållbart mode. Respondenten hoppas kunna påverka alla som läser arbetet och öka medvetenheten för klädbranschen och den hållbara utvecklingen. Respondenten vill även själv få mera kunskap i detta ämne. Studien kommer vara till nytta för branschmänniskor och estenomer som vill kunna tänka hållbart och utföra det i praktiken samt få mera kunskap inom ämnet. Respondentens forskningsfrågor tar upp vad fast fashion fenomenet innebär, hur det påverkar miljön, vad hållbart mode är samt hur branschmänniskor kan främja hållbart mode.
Resultatet visar att fast fashion fenomenet innebär massproduktion av kläder med dålig kvalitet som sedan säljs billigt. Konsumenter av fast fashion-producerade plagg är inte medvetna om klädernas ursprung och hur tillverkningen går till. Modeindustrins fokus ligger främst på att tjäna pengar och deras syn på hållbar utveckling är ännu begränsad. Resultatet visar också att fast fashion påverkar miljön negativt genom den stora resursanvändningen vid tillverkningen av kläder samt att den dåliga kvaliteten på kläderna leder till en stor mängd avfall. För att man som konsument ska kunna hjälpa miljö och samhälle genom sin klädkonsumtion krävs det att man satsar på hållbart mode. Hållbart mode är plagg av bra kvalitet som är tillverkade med miljö och samhälle i åtanke. Konsumenter borde bli mer medvetna om klädernas ursprung samt satsa på kläder i bra material, men resultatet visar att kostnad och utbud påverkar konsumenterna vid köp av hållbara plagg. Resultatet visar också att konsumenter kan främja hållbart mode genom att köpa sina kläder på secondhand-butiker och på så vis inte behöva köpa nyproducerade plagg. Branschmänniskor kan främja hållbart mode genom att själva läsa in sig på ämnet och utbilda andra i samma syfte. I praktiken ska branschmänniskor tillämpa en hållbar klädstil samt livsstil och öka medvetenheten bland sina kunder. Detta genom att rekommendera hållbara plagg och lära ut om vilka material som är värda att satsa på samt förespråka hållbarhet. The purpose of this thesis is to examine the meaning of the phenomena fast fashion, its impact on the environment, and how to promote sustainable fashion. The respondent hopes to make an impact on all those who read the thesis and increasing the awareness of the clothing industry and towards sustainable fashion development. The study will be useful to professionals and beauty and cosmetic bachelors that want to get more knowledge in the subject and want to learn how to practice sustainability. The respondent also wants to acquire more knowledge in the subject. The research questions cover the meaning of fast fashion and its impact on the environment, what sustainable fashion means and how professionals can promote sustainable fashion.
The result shows that the phenomena fast fashion means mass-producing poor-quality clothes retailing at low prices. Consumers of fast fashion produced garments are not aware of the origin and production methods of the clothes. The fashion industries priority is mainly to make money, and their perspective on sustainability is still limited. The result shows that fast fashion has a negative impact on the environment due to the large use of resources in manufacturing. The bad quality of the clothes also leads to a big amount of waste. For consumers to be able to help the environment and society through their clothing consumption, it requires them to go for sustainable fashion. Sustainable fashion is good quality clothes made with the environment and society in mind. Consumers should become more aware of the origin of the clothes and invest in clothes made of good materials, but the result shows that the cost and supply affect the consumer’s decisions when buying sustainable clothes. The result also shows that the consumer can purchase their clothes secondhand and therefore don´t need to buy newly-produced garments. Professionals can promote sustainable fashion by learning about the subject and educating others on the same purpose. In practice, professionals can implement a sustainable lifestyle and style of clothing. To increase awareness among their customers, they can advocate sustainability, recommend sustainable garments and teach about which materials are worth buying.
Resultatet visar att fast fashion fenomenet innebär massproduktion av kläder med dålig kvalitet som sedan säljs billigt. Konsumenter av fast fashion-producerade plagg är inte medvetna om klädernas ursprung och hur tillverkningen går till. Modeindustrins fokus ligger främst på att tjäna pengar och deras syn på hållbar utveckling är ännu begränsad. Resultatet visar också att fast fashion påverkar miljön negativt genom den stora resursanvändningen vid tillverkningen av kläder samt att den dåliga kvaliteten på kläderna leder till en stor mängd avfall. För att man som konsument ska kunna hjälpa miljö och samhälle genom sin klädkonsumtion krävs det att man satsar på hållbart mode. Hållbart mode är plagg av bra kvalitet som är tillverkade med miljö och samhälle i åtanke. Konsumenter borde bli mer medvetna om klädernas ursprung samt satsa på kläder i bra material, men resultatet visar att kostnad och utbud påverkar konsumenterna vid köp av hållbara plagg. Resultatet visar också att konsumenter kan främja hållbart mode genom att köpa sina kläder på secondhand-butiker och på så vis inte behöva köpa nyproducerade plagg. Branschmänniskor kan främja hållbart mode genom att själva läsa in sig på ämnet och utbilda andra i samma syfte. I praktiken ska branschmänniskor tillämpa en hållbar klädstil samt livsstil och öka medvetenheten bland sina kunder. Detta genom att rekommendera hållbara plagg och lära ut om vilka material som är värda att satsa på samt förespråka hållbarhet.
The result shows that the phenomena fast fashion means mass-producing poor-quality clothes retailing at low prices. Consumers of fast fashion produced garments are not aware of the origin and production methods of the clothes. The fashion industries priority is mainly to make money, and their perspective on sustainability is still limited. The result shows that fast fashion has a negative impact on the environment due to the large use of resources in manufacturing. The bad quality of the clothes also leads to a big amount of waste. For consumers to be able to help the environment and society through their clothing consumption, it requires them to go for sustainable fashion. Sustainable fashion is good quality clothes made with the environment and society in mind. Consumers should become more aware of the origin of the clothes and invest in clothes made of good materials, but the result shows that the cost and supply affect the consumer’s decisions when buying sustainable clothes. The result also shows that the consumer can purchase their clothes secondhand and therefore don´t need to buy newly-produced garments. Professionals can promote sustainable fashion by learning about the subject and educating others on the same purpose. In practice, professionals can implement a sustainable lifestyle and style of clothing. To increase awareness among their customers, they can advocate sustainability, recommend sustainable garments and teach about which materials are worth buying.