Sosiaalinen robotti esikoululaisten tunnetaitojen opetuksen tukena
Saarelainen, Ramona; Kurikka, Emmi (2018)
Saarelainen, Ramona
Kurikka, Emmi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716778
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien ja vanhempien näkemyksiä robotiikasta tunnetaitojen opettelun tukena. Työn tavoitteena oli selvittää, miten robottia voidaan käyttää esikoululaisten tunnetaitojen opettamisen tukena sekä selvittää voiko Pepper-robottia hyödyntää esikoululaisten tunnetaitojen opetuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Porvoon kaupungin ja Peippolan päiväkodin kanssa.
Esikouluikäinen lapsi käy läpi vahvaa itsenäistymisen vaihetta, johon liittyy usein tunteiden heilahtelua. Tunteiden tiedostaminen ja havainnointi ovat lähtökohta tunnetaidoille ja itsetuntemukselle. Ymmärtääkseen muiden tunteita, tulee osata hahmottaa myös omat tunteet. Tutkimusten mukaan hyvillä tunnetaidoilla on paljon positiivisia vaikutuksia lapsuudesta aina aikuisikään saakka. Tutkimuksissa lapset ovat olleet motivoituneita työskentelemään robotin kanssa, kiinnostuneet siitä ja ovat nauttineet vuorovaikutuksesta robotin kanssa. Pepper-robotti on humanoidi robotti, joka pystyy tunnistamaan ihmisen tunteita ja käyttäytymään sen mukaisesti. Robotiikan ja keinoälyn hyödyntäminen on osa hallituksen ohjelmaa ja tulee lisääntymään lähivuosina kaikilla aloilla.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkielma, jossa aineisto on hankittu Delfoi-menetelmän avulla. Peippolan päiväkodissa pidettiin tulevaisuustyöpaja, jonka keskustelusta nousseista ajatuksista luotiin Delfoi kysely. Delfoi-kysely oli kaksikierroksinen. Ensimmäisen kyselyn jälkeen luotiin toinen, täsmennetty kyselykierros. Kyselyissä esitettiin väittämiä, joihin vastattiin sen mukaan, kuinka todennäköiseksi tai toivottavaksi väittämä koettiin. Väittämiä oli mahdollista kommentoida. Osallistujina oli kymmenen henkilöä, joista kaksi oli esikoululaisten vanhempia, yksi päiväkodin johtaja ja seitsemän esikoulun työntekijää.
Opinnäytetyön tulosten mukaan robotiikka on yhdistettävissä tunnetaitojen opetteluun ja Pepper-robottia voidaan käyttää apuna esikoululaisten tunnetaitotuokiossa jo nyt tai kymmenen vuoden sisällä. Pepper-robotti on helposti lähestyttävä ja neutraali, jonka vuoksi lasten on helppo olla vuorovaikutuksessa sen kanssa. Robottia voidaan hyödyntää tunnetaitojen opetuksessa yhdessä aikuisen kanssa esimerkiksi askeleittain-tuokiossa tai opettamaan lapsille käytöstapoja. Jatkotutkimuksena voisi suunnitella ja pilotoida esikoululaisille robottiavusteisen tunnetaitotuokion Pepper-robotin kanssa.
Esikouluikäinen lapsi käy läpi vahvaa itsenäistymisen vaihetta, johon liittyy usein tunteiden heilahtelua. Tunteiden tiedostaminen ja havainnointi ovat lähtökohta tunnetaidoille ja itsetuntemukselle. Ymmärtääkseen muiden tunteita, tulee osata hahmottaa myös omat tunteet. Tutkimusten mukaan hyvillä tunnetaidoilla on paljon positiivisia vaikutuksia lapsuudesta aina aikuisikään saakka. Tutkimuksissa lapset ovat olleet motivoituneita työskentelemään robotin kanssa, kiinnostuneet siitä ja ovat nauttineet vuorovaikutuksesta robotin kanssa. Pepper-robotti on humanoidi robotti, joka pystyy tunnistamaan ihmisen tunteita ja käyttäytymään sen mukaisesti. Robotiikan ja keinoälyn hyödyntäminen on osa hallituksen ohjelmaa ja tulee lisääntymään lähivuosina kaikilla aloilla.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkielma, jossa aineisto on hankittu Delfoi-menetelmän avulla. Peippolan päiväkodissa pidettiin tulevaisuustyöpaja, jonka keskustelusta nousseista ajatuksista luotiin Delfoi kysely. Delfoi-kysely oli kaksikierroksinen. Ensimmäisen kyselyn jälkeen luotiin toinen, täsmennetty kyselykierros. Kyselyissä esitettiin väittämiä, joihin vastattiin sen mukaan, kuinka todennäköiseksi tai toivottavaksi väittämä koettiin. Väittämiä oli mahdollista kommentoida. Osallistujina oli kymmenen henkilöä, joista kaksi oli esikoululaisten vanhempia, yksi päiväkodin johtaja ja seitsemän esikoulun työntekijää.
Opinnäytetyön tulosten mukaan robotiikka on yhdistettävissä tunnetaitojen opetteluun ja Pepper-robottia voidaan käyttää apuna esikoululaisten tunnetaitotuokiossa jo nyt tai kymmenen vuoden sisällä. Pepper-robotti on helposti lähestyttävä ja neutraali, jonka vuoksi lasten on helppo olla vuorovaikutuksessa sen kanssa. Robottia voidaan hyödyntää tunnetaitojen opetuksessa yhdessä aikuisen kanssa esimerkiksi askeleittain-tuokiossa tai opettamaan lapsille käytöstapoja. Jatkotutkimuksena voisi suunnitella ja pilotoida esikoululaisille robottiavusteisen tunnetaitotuokion Pepper-robotin kanssa.