"En osaa edes sanoin kuvailla kuinka tärkeä" : vanhempien kokemuksia lapsen varhaiskasvatuksen alkukeskustelusta
Rintala, Minna; Vallasto, Tiina (2018)
Rintala, Minna
Vallasto, Tiina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110616738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110616738
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen alkukeskustelu on osa lapsen päivähoidon aloittamisen prosessia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin ympäristön mahdollisia vaikutuksia alkukeskustelun merkitykselle ja vanhempien kokemuksia lapsensa varhaiskasvatuksen alkukeskustelusta. Tutkimuksesta nousi myös tietoa varhaiskasvatustoiminnan kehittämiseen vanhempien toiveiden pohjalta.
Tutkimus paikallistuu Turun kaupungin eteläisen varhaiskasvatusalueen Ispoisten-Petreliuksen päivähoitoyksikköön. Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen haastatteluihin osallistui kuusi vanhempaa, joista kolmella lapsen varhaiskasvatuksen alkukeskustelu oli toteutunut kotona ja kolmella päiväkodissa. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä mukaillen.
Tutkimustuloksissa alkukeskustelu nousee merkitykselliseksi lapsen päivähoidon aloituksessa. Ympäristön merkitys tulee ilmi lapsen ja kasvattajan välisen suhteen muodostumisessa sekä vanhemman luottamuksen rakentumisessa. Koti koetaan turvalliseksi ja rennoksi alkukeskustelun ympäristöksi, jossa lapsella on turvallista tutustua kasvattajaan. Päiväkodissa käydyissä alkukeskusteluissa nousi merkitykselliseksi aikuisten välisen yhteistyön pohjan luominen.
Tämän tutkimuksen tutkimustuloksia ei voida yleistää laajalle varhaiskasvatuksen kentälle, koska tutkimus kohdistuu yhden varhaiskasvatusyksikön vanhempien kokemuksiin. Tutkimuksen pohjalta voidaan kuitenkin lisätä varhaiskasvattajien tietoutta alkukeskustelun merkityksestä perheille ja nostaa esille näkökulmia työn kehittämiseksi.
Tutkimus paikallistuu Turun kaupungin eteläisen varhaiskasvatusalueen Ispoisten-Petreliuksen päivähoitoyksikköön. Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen haastatteluihin osallistui kuusi vanhempaa, joista kolmella lapsen varhaiskasvatuksen alkukeskustelu oli toteutunut kotona ja kolmella päiväkodissa. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä mukaillen.
Tutkimustuloksissa alkukeskustelu nousee merkitykselliseksi lapsen päivähoidon aloituksessa. Ympäristön merkitys tulee ilmi lapsen ja kasvattajan välisen suhteen muodostumisessa sekä vanhemman luottamuksen rakentumisessa. Koti koetaan turvalliseksi ja rennoksi alkukeskustelun ympäristöksi, jossa lapsella on turvallista tutustua kasvattajaan. Päiväkodissa käydyissä alkukeskusteluissa nousi merkitykselliseksi aikuisten välisen yhteistyön pohjan luominen.
Tämän tutkimuksen tutkimustuloksia ei voida yleistää laajalle varhaiskasvatuksen kentälle, koska tutkimus kohdistuu yhden varhaiskasvatusyksikön vanhempien kokemuksiin. Tutkimuksen pohjalta voidaan kuitenkin lisätä varhaiskasvattajien tietoutta alkukeskustelun merkityksestä perheille ja nostaa esille näkökulmia työn kehittämiseksi.